Bílý mercedes na velkých kolech před hangárem ve tvaru pyramidy

Garáž Duhového šejka

Navštívili jsme jedno z nejbizarnějších automobilových muzeí na světě.

Spojené arabské emiráty jsou proslavené neuvěřitelnou koncentrací exkluzivních aut, ale automobilových muzeí tu přesto moc není. Historie tu moc bohatá nebyla a když i ty nejvzácnější auta na světě jezdí přímo po ulicích, dá se absence muzeí pochopit. Přesto jsme jedno našli, a je stejně bizarní jako celé emiráty – garáž Duhového šejka.

Už jsme tu psali o různých muzeích, ale zatím jsme se drželi v Evropě – v německých muzeích Audi, BMW, Porsche, Mercedes-Benz nebo Volkswagenu, případně italských muzeích Ferrari, Lamborghini a Pagani. Tentokrát se po delší pauze vracíme do Abu Dhabi.

Odkud ho jen znám?

Možná si někdo z vás vzpomene na pořad “Jeremy Clarkson’s Motorworld“, který běžel v letech 1995 a 1996, tedy dlouho před začátkem novodobého Top Gearu, a ve kterém Jeremy cestoval po světě a ukazoval autařské kultury v různých zemích. Jeden z dílů se věnoval právě emirátům a velká část byla o originální sbírce aut člena královské rodiny, Šejka Hamada bin Hamdana Al Nahyana, neboli “Duhového šejka”.

Kromě duhových barev a sbírání aut měl zálibu i ve stavění různých bizarních vozidel, plavidel a všeho možného. Sám se označoval za vynálece, byť vynalézal spíš jen nadživotní pojízdné repliky existujích aut, pojízdné obytné přívěsy zvláštních tvarů, vícekolové verze standardních aut nebo třeba klimatizovaný člun, kdy na malou loď připevnil MPV Citroën Évasion a bylo hotovo.

Schválně na to koukněte:

Část o Duhovém šejkovi začíná od 9:55

Bylo to tak bizarní, že jsem na tohle video nikdy nemohl zapomenout. Takže když jsem při nedávném výletě do Abu Dhabi zjistil, že garáž Duhového šejka stále existuje, není moc daleko a je dokonce otevřená veřejnosti, nebylo co řešit.

Na místě

Soukromá sbírka se za tu dobu proměnila v Národní automobilové muzeum a nachází se asi půl hodiny jízdy od Abu Dhabi, uprostřed ničeho. Narozdíl od dubajských atrakcí už je tady hodně vidět věk muzea a vystavených kousků. Obří replika původního Jeepu i nedaleký obří Defender první generace stojí už jen na špalcích a nikam se nechystají. Vedle parkoviště nacházíme ještě obytňák s devíti ložnicemi v podobě velké zeměkoule na kolech. Za areálem je ještě starý Lockheed Tristar, ale prý se k němu nedá dostat.

Vstupné vychází asi na 380 Kč na osobu. Na parkovišti jsme sami a v celém areálu potkáváme jen asi 2 návštěvníky. V listopadu je tu sice “jen” 36 stupňů, ale i tak raději spěcháme do klimatizované pyramidy ukrývající přibližně 200 aut.

Vystavená auta jsou rozdělena podle kategorií – od veteránů z 20. a 30. let, přes velké americké sedany z 50. a 60. let, muscle cary z 60. a 70. let a Mercedesy z 80. a 90. let. Na druhé straně je to pestřejší. Je tu třeba sekce věnovaná BMW a dalším evropským youngtimerům od Jaguaru, Maserati nebo Alfy Romeo. Další řada je věnovaná americkým sporťákům z 80. a 90. let, pak americkým pickupům všech stáří a nezapomnělo se ani na MPV. Mezi exponáty stojí obyčejný Chrysler Voyager první generace, Mercedes Vito nebo naprosto obyčejný Mercedes E (W210) se čtyřválcem.

Obří auta a barevné Mercedesy

Přestože se jmění šejka odhaduje na 20 miliard dolarů, v muzeu není snad ani jeden supersport. Porsche je tu jedno – základní Boxster první generace. Ferrari, Lambo nebo cokoliv dalšího placatého tu chybí úplně. Nejsportovnější kousek bude nejspíš Viper GTS z konce 90. let. Ten bude patřit i k nejmodernějším autům ve sbírce. Od Clarksonovy návštěvy se tu čas úplně zastavil. Jako expedice do 90. let to tu funguje výborně, možná i proto se mi tu tak líbilo.

Zcela uprostřed všeho trůní celé sbírce červený pickup Dodge Power Wagon z roku 1950, resp. jeho tři provedení. Jedno zmenšené pro děti, jedno reálné 1:1 a jedno nadživotní – údajně 64x větší verze vážící přes 50 tun. Uvnitř najdete 4 ložnice, kuchyň a po sklopení zadních dveří máte pěknou terasu. A tenhle největší pickup na světě je (nebo aspoň byl, stejně jako nadživotní Jeep venku) plně pojízdný. Dodge Power Wagon byl využíván při hledání ropných nelezišť v 50. letech, kdy tu byla jen poušť a pár chudých rybářských přístavů. Je silně spojen s ropným boomem a proto ho ma šejk tak rád. Chápu.

Podle všeho je ale jeho nejoblíbenější značkou Mercedes-Benz. Když se chystala jeho svatba, automobilka vypnula linku na eSkové sedany a nechala speciálně pro něj vyrobit několik kousků ve všech barvách duhy. Ano, tahle šíleně barevná auta dodala skutečně automobilka. V kufru každého z nich jsou i držáky na zbraně a několik pušek M16. A pozor – i ty mají stejné barvy jako auta, ve kterých jsou uloženy.

Garáž Duhového šejka je bizarní místo, které se zaseklo v čase. Za mě famózní žážitek a pokud se někdy budete chystat do Dubaje, vykašlete se na pláže a udělejte si výlet sem. Je to kousek a stojí to za to.

Total
0
Shares
Mohlo by se vám líbit