Chystáte se na horské průsmyky, ale nechce se vám moc daleko? Mám pro vás jeden překvapivý tip. Vyražte do Salzburgu, udělejte si tam základnu a další 3 dny jezděte po okolí. Tohle rakouské petrolheadí peklo je totiž obklopeno petrolheadím nebem.
Původně to měl být dvoudenní výlet za krásami města. Pohoda, kultura, památky a dlouhá cesta po dálnici. Očekával jsem takovou nudu, že jsem plánoval jet dieslovým Tiguanem. Ranní domluva se ale moc nepovedla a tak jsem skončil v Z4 – se všemi klady i desetilitrovou spotřebou a tvrdým podvozkem. Ještěže tak!
- Salzburg
- Silnice z Attersee na Bad Ischl
Výrážel jsem z Brna, což znamená velmi pohodovou cestu. Někde v půlce mezi Mikulovem a Vídní začíná dálniční komplex, který vede buďto přímo do Vídně, nebo vás napojí na dálnici na Linec. Chvilku to sice trvá, ale povrch je nový, provoz minimální a najednou máte půlku cesty za sebou. Jen je potřeba dávat pozor na radary. To platí po celém Rakousku – mezi Vídní a Salzburgem jsem jich přímo na dálnici napočítal minimálně deset.
Kousek za Lincem začne být dálnice dost nudná a přetlačovat se s Rakušany v levém pruhu vás taky přestane bavit, takže sjeďte z dálnice a vydejte se mezi jezera Traunsee, Attersee, Mondsee, Wolfgangsee, Fuschlsee apod. Je jich tu plno, všechna vypadají nádherně, voda je neuvěřitelně modrá, vesničky jak z pohlednice a silnice nemají chybu.
- Attersee
Projet si je všechny vám může klidně zabrat celý den. Doporučuji vesničku Traunkirchen s pěkným kostelíkem s výhledem nebo třeba Steinbach Am Attersee, vaše spolujezdkyně to určitě ocení. V okolí jezer je plno slepých silnic vedoucích hluboko do hor, které stojí za vyzkoušení. Velkou zmínku si zaslouží fantastická silnice 153 (zelený špendlík) z Attersee do Bad Ischl – jen bacha na motorkáře! Zajímavá je i ta mezi Faistenau a Hinterebenau, pak přes Hinterwinkl sjedete až do údolí Salzburgu (žlutý špendlík). Ta není řidičsky tak zajímavá, ale nulový provoz a zajímavé scenérie za to stojí.
Druhý den je ideální vyrazit k Hitlerovu Orlímu hnízdu. Až k němu se autem nedostanete, ale silnice jsou tu fajn (červený špendík, zelená silnice). Nahoru do kopců vyražte z Bertesgardenu. Je to extrémně prudké (a řidičsky zábavné) stoupání až ke kruhovému objezdu, kde ignorujte první odbočku (slepá silnice na Scharitzkehl-alm má špatný povrch) a dojeďte na začátek silnice 999. Jmenuje se Rossfeld Panoramastrasse, je to placený úsek (kolem 7 €), ale čeká vás takový menší Großglockner. Dal jsem si ji hned čtyřikrát. Na vrcholu pak jedete po hraničním hřebeni mezi Rakouskem a Německem a Orlí hnízdo máte na dohled. Je to vážně výborná silnice se skvělým povrchem, parádním výhledem na obě strany a řadou zatáček, které ale nejsou tak přísně utažené jako třeba na Stelviu. Další revheadí vyjížďku bychom mohli dát sem :)
- Stoupání k Orlímu hnízdu po Rossfeld Panoramastrasse
- Rossfeld Panoramastrasse
- Nadšenců je tu víc
- Rossfeld Panoramastrasse
- Zajímavostí Rossfeldu je, že vede po hraničním hřebeni. Toto je německá strana.
- Stojí sice 7 € (jedno auto, dva lidé), ale stojí za to
Další výborná silnice vede ze Salzburgu (Guggenthal) na kopec Gaisberg. Jeho vrchol s vysílačem je ve výšce 1265 m. n.m. a kromě fantastické silnice vás odmění i naprosto neuvěřitelným výhledem na město a okolí. Epickou atmosféru dotváří zasněžené vrcholky kopců všude kolem. Lepší místo na západ slunce v okolí nenajdete.
- Vrchol Gaisbergu
- Výhled z Gaisbergu na údolí Salzburgu
Na víc silnic jsem už neměl čas (i tak jsem zůstal o den déle), ale rychlý pohled do mapy odhalí velký potenciál v kopcích v okolí. Salzburg velmi mile překvapil. Navíc je to z ČR vážně kousek a vaše polovičky ocení krásy města i pohádkovou krajinu kolem jezer.
Kde bydlet? Můžu jen doporučit hotel Panoramagasthof Daxlueg. Ceny jsou velmi příznivé, majitelé i obsluha příjemná a parkování je hned pod okny (v noci bohužel neosvětlené). Má však dva silné argumenty, na které jiný hotel nemá – 1) výborný výhled na celé Salzburgské údolí a 2) dlouhou, kvalitní a zatáčkovitou příjezdovou cestu – takové malé soukromé Stelvio ;)
Celkem najeto 1260 km, spotřeba 9,4 l/100 km (2,5 plných nádrží), BMW Z4 23i – 2,5l R6 (207 k)
- Silnice z Attersee na Bad Ischl
- Attersee
- Silnice Strubklamm – není nijak úžasná, ale na dno rokle není ani vidět
Další příspěvky

Jirkův moravsko-slovenský řidičský grál
17 Říj 2022 - Blog, Jízda, Revhead Society