BMW Z4 stojící na parkovišti v horách v okolí Salzburgu

Salzburg a silnice v okolí

Tohle rakouské petrolheadí peklo je obklopeno petrolheadím nebem

Chystáte se na horské průsmyky, ale nechce se vám moc daleko? Mám pro vás jeden překvapivý tip. Vyražte směr Salzburg, udělejte si tam základnu a další 3 dny objevujte silnice v okolí. Tohle rakouské petrolheadí peklo je totiž obklopeno petrolheadím nebem.

Původně to měl být dvoudenní výlet za krásami města. Pohoda, kultura, památky a dlouhá cesta po dálnici. Očekával jsem takovou nudu, že jsem plánoval jet dieslovým Tiguanem. Ranní domluva se ale moc nepovedla a tak jsem skončil v Z4 – se všemi klady i desetilitrovou spotřebou a tvrdým podvozkem. Ještěže tak!

Výrážel jsem z Brna, což znamená velmi pohodovou cestu. Někde v půlce mezi Mikulovem a Vídní začíná dálniční komplex, který vede buďto přímo do Vídně, nebo vás napojí na dálnici na Linec. Chvilku to sice trvá, ale povrch je nový, provoz minimální a najednou máte půlku cesty za sebou. Jen je potřeba dávat pozor na radary. To platí po celém Rakousku – mezi Vídní a Salzburgem jsem jich přímo na dálnici napočítal minimálně deset.

Jezera

Kousek za Lincem začne být dálnice dost nudná a přetlačovat se s Rakušany v levém pruhu vás taky přestane bavit, takže sjeďte z dálnice a vydejte se mezi jezera Traunsee, Attersee, Mondsee, Wolfgangsee, Fuschlsee apod. Je jich tu plno, všechna vypadají nádherně, voda je neuvěřitelně modrá, vesničky jak z pohlednice a silnice nemají chybu.

Projet si je všechny vám může klidně zabrat celý den. Doporučuji vesničku Traunkirchen s pěkným kostelíkem s výhledem nebo třeba Steinbach Am Attersee, vaše spolujezdkyně to určitě ocení. V okolí jezer je plno slepých silnic vedoucích hluboko do hor, které stojí za vyzkoušení. Velkou zmínku si zaslouží fantastická silnice 153 (zelený špendlík) z Attersee do Bad Ischl – jen bacha na motorkáře! Zajímavá je i silnice mezi Faistenau a Hinterebenau, pak přes Hinterwinkl sjedete až do údolí , kde čeká Salzburg (žlutý špendlík). Ta není řidičsky tak zajímavá, ale nulový provoz a zajímavé scenérie za to stojí.

Rossfeld Panoramastrasse

Druhý den je ideální vyrazit k Hitlerovu Orlímu hnízdu. Až k němu se autem nedostanete, ale silnice jsou tu fajn (červený špendík, zelená silnice). Nahoru do kopců vyražte z Bertesgardenu. Je to extrémně prudké (a řidičsky zábavné) stoupání až ke kruhovému objezdu, kde ignorujte první odbočku (slepá silnice na Scharitzkehl-alm má špatný povrch) a dojeďte na začátek silnice 999. Jmenuje se Rossfeld Panoramastrasse, je to placený úsek (v 2014 kolem 7 €), ale čeká vás takový menší Großglockner. Dal jsem si ji hned čtyřikrát. Na vrcholu pak jedete po hraničním hřebeni mezi Rakouskem a Německem a Orlí hnízdo máte na dohled. Je to vážně výborná silnice se skvělým povrchem, parádním výhledem na obě strany a řadou zatáček, které ale nejsou tak přísně utažené jako třeba na Stelviu. Další revheadí vyjížďku bychom mohli dát sem. :)

Silnice v okolí

Další výborná silnice vede ze Salzburgu (Guggenthal) na kopec Gaisberg. Jeho vrchol s vysílačem je ve výšce 1265 m. n.m. a kromě fantastické silnice vás odmění i naprosto neuvěřitelným výhledem na město a okolí. Epickou atmosféru dotváří zasněžené vrcholky kopců všude kolem. Lepší místo na západ slunce v okolí nenajdete.

Na víc silnic jsem už neměl čas (i tak jsem zůstal o den déle), ale rychlý pohled do mapy odhalí velký potenciál v kopcích v okolí. Salzburg a silnice v okolí velmi mile překvapily. Navíc je to z ČR vážně kousek a vaše polovičky ocení krásy města i pohádkovou krajinu kolem jezer.

Kde bydlet? Můžu jen doporučit hotel Panoramagasthof Daxlueg. Ceny jsou velmi příznivé, majitelé i obsluha příjemná a parkování je hned pod okny (v noci bohužel neosvětlené). Má však dva silné argumenty, na které jiný hotel nemá – 1) výborný výhled na celé Salzburgské údolí a 2) dlouhou, kvalitní a zatáčkovitou příjezdovou cestu – takové malé soukromé Stelvio ;)

Celkem najeto 1260 km, spotřeba 9,4 l/100 km (2,5 plných nádrží), BMW Z4 23i – 2,5l R6 (207 k)

Total
0
Shares
Mohlo by se vám líbit