5 rakouských pastí


Pokud se chystáte na silnice našich jižních sousedů, asi už počítáte s tradičně přehnanou represí, nízkými rychlostními limity a vysokými pokutami. Letos ale Rakousko opět přiostřuje a tak je na čase projít si pět nových rakouských pastí na řidiče.

1. Zákaz sjezdu z dálnice

S touto novinkou experimentovalo Rakousko už loni, na vlastní kůži jsem ji pocítil letos v únoru a během letošních letních prázdnin se vrací. Na vybraných úsecích dálníc, kde se často tvoří zácpy, je zakázáno sjet a využít některou z objízdných tras. Hned za sjezdem řidiče s nerakouskými značkami policisté obrátí zpět, případně to udělají za nejbližší vesnicí. 

Týká se to oblastí kolem Innsbrucku, Reutte a Kufsteinu, což je naštěstí mimo hlavní trasy na jih, ale pokud budete cestovat po Rakousku, může vás to zaskočit. Zákaz je platný vždy o víkendech mezi sobotou 7 ráno a nedělí 7 večer. Pokuty můžou být až €60 a kontroly probíhají i s pomocí automatických systémů, takže nelze spolehát na to, že to okecáte. Pokud máte v “zakázané” lokaci ubytování, raději si vytiskněte údaje o rezervaci.

2. Mýtné každým směrem

Dálnic se týká ještě jedna radost. Kromě trasy Vídeň-Graz jsou všechny cesty na jih spojeny s platbou dodatečného mýtného. Přes Brenner, od Salzburgu na jih, na trase Linz-Graz dokonce dvakrát. Člověk skoro přemýšlí, k čemu ta rakouská dálniční známka je…

Zeleně jsou označeny dodatečně zpoplatněné úseky. Image: ASFINAG

3. Skryté radary

Není žádným tajemstvím, že radary je Rakousko přímo poseté. Kromě těch stacionárních, ve vesnicích a městech, umí potěšit i ty na dálnicích (minimálně jeden je i mezi Mikulovem a Vídní). Navíc, poslední dva roky Rakousko instaluje nové, přesnější modely, u kterých je tolerance pouze 3 km/h (z původních 5-6 km/h)! A antiradary naladěné na české frekvence je často neodhalí. Stejně je v Rakousku mít nesmíte, takže je lepší spoléhat aspoň na Waze.

Nicméně, radary jsou ukryté čímdál zákeřněji. Nově se schovávají i do neoznačených dodávek, případně do úplně obyčejných zaparkovaných aut. Radar se tedy může skrývat takřka v každém voze u cesty. Vyhlížejte hlavně bílé dodávky s žádnými nebo jen malými logy.

4. Třicítka ve městech

Hodně měst a obcí se přidává k celoevropské iniciativě, která zavádí plošný limit 30 km/h. Kompletní seznam všech měst najdete tady, nicméně z těch rakouských zmíníme třeba Graz, Salzburg, část Vídně nebo oblíbený Bad Ischl (právě tam řádí hned několik dodávek s radary). U větších měst se to většinou týká jen některých částí, ale u menších obcí může být limit platný na celém území. Informační značka je v takovém případě na vjezdu do vesnice a pokud si jí nevšimnete, nebo začnete řídit až uvnitř vesnice, máte smůlu. Tolerance je do 5 km/h.

Photo: OÖN

5. IG-L zóny

Ovšem zdaleka největší nesmysl si necháváme na konec. Jsou to dálniční úseky označené značkou IG-L, neboli Immissionsschutzgesetz-Luft. Standardně se pojí se značkou nejvyšší povolené rychlosti 100, nebo dokonce 80 km/h. Najdete je nejvíce v okolí Salzburgu, ale i na dálnici mezi Grazem a Lincem a na některých dalších.

Tyto úseky mají několik specifik: je tu velmi nízký rychlostní limit a velmi časté radary nebo úseková měření. A protože překročením rychlosti neporušujete jen silniční zákon, ale i zákon o ochraně ovzduší, jsou tu násobně vyšší pokuty. Není problém se dostat na 2 až 3 tisíce EUR! Navíc, ukončení úseku není téměř nikdy nijak označeno, takže spousta aut jede nízkou rychlostí dál. A Waze vám ukazuje maximální rychlost v daném úseku za standardních podmínek, takže dočasné zpomalení vlivem aktivace IG-L zóny neukáže. Musíte tedy pořád koukat na značky. A tím to nekončí: elektroaut s rakouskou RZ se to netýká – ty mohou jet standardních 130 km/h! Ale elektroauta z jiných zemí ne.

I na této šestiproudovce svítí limit 80 km/h
… zatímco Waze ukazuje standardní povolenou rychlost, tedy 100 km/h.

Toto opatření je padlé na hlavu hned z několika důvodů. Z výzkumů víme, že nejvíc rizik na dálnici vzniká, když jsou mezi účastníky provozu velké rozdíly v rychlostech. Pokud část aut může jet 130 km/h a zbytek jen 80 (a pod hrozbou obrovských pokut spíš 60-70 km/h), může dojít ke spoustě nebezpečných situací.

Podobně nebezpečně působí, když jedete v noci po téměř prázdné dálnici, která je široká, rovná, přehledná a po všech směrech bezpečná, ale vy musíte jet uspávajících 100 km/h. Sám jsem si to dal před týdnem ve tři ráno a po 10 minutách loudání jsem měl sto chutí vytáhnout mobil a začít řešit pracovní emaily, protože udržet pozornost u něčeho tak nudného je opravdu nadlidský úkol. Schválně si zkuste podobnou dobu koukat do zdi.

A nesmysl je to i z logického a právního hlediska. Pokud chce Rakousko pokutovat řidiče za vypouštění zplodin, musí brát v potaz typ auta, jeho emise i jeho zpřevodování. U mého auta už je 70 km/h v případě lehkého stoupání na hraně mezi šestkou a podřazením na pětku, se kterým přijde i zvýšení otáček a tím i emisí. Zároveň víme, že některá auta budou i ve 130 “čistší” než jiná v 80. A ač nejsem právník, neumím si představit, že je v pořádku násobně zvyšovat pokuty za to, že “předpokládáme” zvýšené znečištění vzduchu, přestože vám policie žádné emise nezměří. Prostě očekávají, že v 90 bude každý znečišťovat víc, než v 80, byť stačí vzít těžké SUV proti malému hatchbacku a je jasné, že to tak nebude. Věřím, že v právním státě by to i podprůměrný právník kompletně rozstřílel, ale bojím se, že v dnešní Evropě je to bez šance. 

Takže raději zpomalte a nebo to vemte jinudy. Šťastnou cestu.


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.

Další příspěvky