Ferrari se s legendární manuální převodovkou s otevřenou kulisou rozloučilo už před více než 10 lety. Které bylo ale to poslední Ferrari s manuálem? Nakonec to není tak jednoduché.
Poslední maranellské manuály
Ještě než se dostaneme k tomu poslednímu, pojďme se podívat i na poslední v některých katergoriích. Například poslední manuální Ferrari se zadními sedačkami bylo 612 Scaglietti z let 2004-2011. Z celkem 3 025 kusů jich bylo s manuálem 199.
Dostupnější a řidičsky zajímavější obvykle bývala Ferrari s motorem uprostřed. Právě v této modelové řadě se poprvé objevilo řazení pádly pod volantem, konkrétně u modelu F355 v roce 1998. Toho nahradila 360 Modena, u které už pádla převažovala, a její nástupce, F430 (2005-2009), už se stal posledním manuálním Ferrari s motorem uprostřed. Tady už manuál tvořil velmi malou část prodejů, jen nízké desítky kusů ročně.
Roli oficiálně posledního, a zároveň nejsilnějšího a nejrychlejšího, Ferrari s manuálem si odneslo 599 GTB Fiorano z let 2006 až 2012. Nicméně, manuál mělo jen 30 vyrobených kusů. Dnes jsou velmi vzácné a ceněné. A tím bychom to mohli uzavřít, ale u Ferrari není nic jednoduché. Ještě po posledních manuálních 599 pronikly do prodeje dvě další manuální auta. Ne dva modely, ale dva kusy.
V roce 2008 vrthl na trh model California. Bylo to první Ferrari v motorem V8 vepředu, první se skládací pevnou střechou, první s přímým vstřikováním, první s multi-linkem vzadu, a hlavně první Ferrari s sedmistupňovou dvojspojkovou převodovkou. Mohli byste si myslet, že se California vyráběla jen s ní, ale v roce 2012 bylo možné si objednat i verzi s manuálem. Toho využili sice jen 2 zákazníci, ale právě tyto dva kusy Californie jsou (zatím?) posledními vyrobenými Ferrari s manuální převodovkou.
Je příznačné, že auto s tolika prvenstvími, zároveň ukončilo analogovou éru Ferrari. Možná i proto je relativně neoblébené a mezi ojetými moderními Ferrari patří k tomu nejlevnějšímu.
Manuál dobrou investicí
A proč o tom dnes píšeme? Právě nedávno šla jedna za těch dvou manuálních Californií do aukce. Mimo převodovky to byl docela obyčejný kus, s průměrným nájezdem. S pádly by se prodal za cenu v rozmezí zhruba 1.9 – 2.5 milionu Kč. S manuálem ale cena vyletěla na 7 milionů Kč. To je i mnohem víc, než za kolik se California prodávala jako nová!
Je vidět, že nadšení řidiči si rádi připlatí za analogový zážitek, který je dnes čím dál vzácnější. Svědčí o tom návrat atmosferického motoru do nového Bugatti Tourbillon, atmosferický dvanáctiválec v GMA T50, manuál v Pagani Utopia nebo jednokusové Huayře Epitome. Nakonec i nedávno představené Ferrari 12Cilindri pohání atmosferický V12. A i Aston Martin chce zachovat svůj atmosferický V12 v produkci minimálně do 2026. Je možné, že spalovací motory, které umřou jako poslední, budou atmosferické dvanáctiválce v ultradrahých supersportech.
A v tom vidíme příležitost, aby Ferrari dalo manuálům ještě šanci. Ve světe ultravýkonných EV už nedává smysl honit jen výkony a rychlost. Petrolheadi budou stále raději obětovávat desetinky u zrychlení výměnou za požitek z řízení. A není moc lepších požitků, než řadit rychlosti za zvuků cvakání otevřené kulisy.