fbpx

Test: BMW X7 M50d


BMW X7 je jedním z těch aut, na které má každý názor už po prvním setkání. Je obrovské, opulentní a pravděpodobně ho nikdo nepotřebuje. Ale takhle rychle ho odsoudit by byla škoda.

Automobilový trh se stále mění a projevuje se to i v luxusní kategorii. Před 23 lety BMW přepsalo pravidla uvedením modelu X5. Od té doby luxusní SUV téměř nahradily klasické limuzíny, Range Rover se stal konkurencí spíše pro Bentley než pro jiné offroady, Mercedes-Benz přišel s obrovským GLS a poptávku po opulentních SUV se rozhodly uspokojit i Rolls-Royce nebo zmíněné Bentley. Několik let očekávané X7 tedy vstoupilo do hry relativně pozdě, v roce 2019. Před pár týdny byl představen facelift s dvojitými předními světlomety, ale my se dnes ještě podíváme na verzi před faceliftem.

První dojem byl jasný – velikost. S délkou 5151 mm překonává GLS o 21 mm, Audi Q7 o 99 mm, tehdejší Range Rover o 151 mm a sesterskou X5 o celých 229 mm. Má také nejdelší rozvor a kromě Range Roveru je i nejširší. Brit ho překonává i výškou, stejně jako GLS. Každopádně, X7 je velká, je to největší BMW v historii. V souvislosti s velikostí nelze nezmínit ty obrovské přední ledvinky. Na ty si už každý udělal svůj názor, ale my se směřování BMW snažíme chápat. Chlazení je dnes alfou a omegou u vývoje pohonného ústrojí a velká mřížka poslouží i na klíčových trzích v USA, Číně, Rusku nebo na blízkém východě, kde se na evropskou střídmost a usedlou eleganci nehraje. 

V USA se X7 i vyrábí, ve Spartanburgu společně s ostatními Xkovými modely. Se sedmičkou předchozí generace sdílí podvozkovou architekturu CLAR, ale nebere si z ní karbonovou konstrukci Carbon Core. U X7 se spíš investuje do vybavení, které je opravdu bohaté. Systémy semiautomatického řízení, couvací asistent, který si přesně zapamatuje jízdní dráhu a pak vám podle ní přesně vycouvá ven z úzkého prostoru, 21” kola, vzduchový podvozek s nastavitelnou výškou, laserové světlomety, masážní a odvětrávané sedačky, ambientní osvětlení s měnitelnou barvou, čtyřzónová klimatizace s dispenzorem vůní, velký barevný head-up displej, 12,3 palcový středový displej s výborným rozlišením a kontrastem, bezdrátový CarPlay, výborná audiosoustava nebo třeba volič převodovky z ručně opracovaného zatmaveného křišťálu. To vše v kombinaci s kvalitními materiály a prostorným interiérem vytváří mimořádně příjemný způsob cestování.

X7 se standardně dodává se třemi řadami sedaček, ale můžete si zvolit šesti nebo sedmimístnou konfiguraci. My jsme u testovacího modelu měli sedaček šest, což znamenalo dvě plnohodnotné sedačky v druhé řadě. Překvapivě použitelné ale jsou i ty ve třetí řadě. Mají svoje výdechy klimatizace a na kratší cestu pohodlně usadí i dva dospělé. Z kufru je pak můžete elektricky sklopit a z 326 litrů je najedou 750 nebo dokonce 2120 litrů, když složíte i druhou řadu. Za zmínku stojí i dvojdílné páté dveře, kdy se větší část zvedá nahoru, zatímco menší jdou dolů a vytvoří vám příjemnou lavici. Samozřejmě elektronicky a hned vedlejším tlačítkem si můžete i snížit podvozek pro snadnější nakládání věcí.

V nabídce dnes najdeme tři motory: šestiválce xDrive40i a xDrive40d s výkonem 333 koní, respektive 340 koní v naftové variantě, a benzínový osmiválec 4,4l s 530 koňmi v M50i, který jsme nedávno testovali v sedmičce. Do roku 2020 byly v nabídce naftové třílitrové šestiválce dva – xDrive30d s 265 a M50d s 400 koňmi, které testujeme dnes. Právě dieselové jednotky nám dávají největší smysl a v Evropě tvoří jádro prodeje. Jsou totiž mimořádně kultivované. Nějaké vibrace starých dieselů jsou zcela pryč, na palubě vládne absolutní ticho, motor si tiše ševelí, usrkává si svých skromných 8 litrů na 100 km a přitom je vždy připraven vystřelit až k neslušným rychlostem, doprovázen relativně příjemným zvukem. U X7 mě nenapadá důvod, proč by někdo volil benzín.

Testovaný šestiválec B57 je dopovaný hned čtyřmi turbodmychadly, což je jeho nejsilnější varianta, a na všechna čtyři kola posílá přes bezchybný osmistupňový automat 400 koní a točivý moment 760 Nm. Tenhle obr s 2535 kg se tak dostane na stovku za 5,4 sekundy a v rozletu ho zastaví až omezovač ve 250 km/h. A pokud čekáte, že taková rychlost bude v takovém kolosu působit nepřirozeně, je to přesně naopak. X7 umí rychlost neuvěřitelně maskovat a nad 200 km/h se budete dostávat až překvapivě snadno. 

Ani v zatáčkách to není špatné, i díky aktivně řízenému zadnímu diferenciálu. Dvojkové kupé to není, ale ve své třídě se X7 chová – pokud to v souvislosti s dvou a půltunovým SUV můžeme vyslovit – nejsportovněji. Podvozek byl dokonce laděn na Nurburgringu, což je skoro úsměvně, ale jen než se dočtete, že X7 M50d údajně zvládne na Ringu podobné časy jako osmiválcová M3 E90! X7 se opravdu umí pohybovat i v zatáčkách poměrně jistě, přestože váhu vozu cítíte. Není to sportovní svezení, ale řízení je přesné a poměrně tuhé, takže vám dává pocit jistoty a velmi rychle se s velikostí vozu sžijete. Je to rozhodně dynamičtější a mrštnější vůz než z rozměrů očekáváte. Nakonec ani parkování není takový problém, protože hromada kamer kolem auta a vizuální pomůcky na displeji vám manévrování velmi usnadní. S X7 platí, že pokud najdete místo, kam se fyzicky vejdete, pak zaparkujete bez problémů.

Terénní schopnosti se s takto drahým autem testují těžko a tušíme, že většina majitelů se mimo silnice nikdy nepodívá, nicméně X7 se neztratí ani tam. Světlá výška 221 mm se dá zvýšit o dalších 40 mm (stejně jako snížit o 40 mm při nakládání zavazadel). Za příplatek si můžete pořídit ještě xOffroad paket s čtyřmi off-road režimy, mechanickou uzávěrkou diferenciálu a ochranou podvozku. 

Nicméně, pravým teritoriem X7 je dálnice a ideálním jízdním režimem je Comfort. X7 potěší snad ještě větší plavností než řada 7. Nerovnosti v silnici vůbec nevnímáte a jen se přes ně přenášíte jako na létajícím koberci. K tomu vás zahrne luxusem a moderními technologiemi. Za to si ale BMW vezme minimálně 2 346 500 Kč za xDrive40i i xDrive40d (mimochodem, to je o půl milionu méně než 740d xDrive), za verzi M50i pak 2 993 900 Kč a testovaná M50d měla v době ukončení prodeje cenu podobnou. A s výbavou se dá samozřejmě rozšoupnout i přes čtyři miliony. X7 bude veřejnost zřejmě dost rozdělovat, ale šťastlivci, kteří na ni mají, budou spokojeni.

BMW X7 M50d (G07)

Vznětový čtyřikrát přeplňovaný šestiválec
Objem motoru: 2993 cm³
Maximální výkon: 294 kW (400 k)
Maximální točivý moment motoru: 760 Nm při 2000-3000 1/min
Nejvyšší rychlost: 250 km/h
Kombinovaná spotřeba: 7,4 l/100 km

Osmistupňová automatická převodovka
Délka/šířka/výška: 5151/2000/1805 mm
Rozvor: 3105 mm
Pohotovostní hmotnost: 2535 kg
Užitečná hmotnost: 830 kg
Objem úložného prostoru: 326-2120 l
Nádrž: 80 l

BMW X7 M50d (G07)
  • 8.1/10
    Podvozek - 8.1/10
  • 8.6/10
    Motor - 8.6/10
  • 6.1/10
    Styl - 6.1/10
  • 9.4/10
    Praktičnost - 9.4/10
8.1/10

Verdikt

Největší BMW vám dá to, co čekáte – luxus, prostor, pohodlí a opulentní design. Jeho schopnosti jdou ale mnohem dál. Verze M50d je ideální mix vysokého výkonu a nízké spotřeby.


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.

Další příspěvky