Test: Jeep Grand Cherokee


Během loňského roku se Grand Cherokee nenápadně vytratil z nabídky evropského Jeepu, aby uvolnil místo novému modelu, který v těchto dnech vstupuje na český trh. Přichází však pouze jako čtyřválcový plug-in hybrid, což spoustu fanoušků zklame. Pro nás to byla ale příležitost projet se ocházející generací, ve vyšperkované variantě S, s naftovým 3.0 V6 CRD.

Čtvrtá generace vstoupila na trh v roce 2010 v nabídce vydržela téměř 11 let. Průběžné modernizace a facelifty ji dále držely ve hře, ale v druhé půlce svého života už působila trochu zastarale. Na druhou stranu, charisma Grand Cherokee zůstalo – působí z něj síla, chlapáctví a bytelnost. Navíc jich na evropských cestách nepotkáváme až tak moc, takže nestárne tolik, jako jeho evropští nebo asijští konkurenti. Atraktivitu ještě umocňuje testovaná verze S, která přináší hromadu výbavy a tmavé prvky exteriéru – od nápisů a log přes mřížku chladiče až po kola. Beru ji jako takový vrchol – nejvybavenější a nejvyladěnejší verze této generace a důstojné ukončení.

Po nastoupení je věk vidět nejvíc. Vzhledově to není žádná moderna a kvalita je už taky hodně pozadu. Černé dřevo moc neokouzlí a evropana překvapí i ruční (nebo spíš nožní) brzda v podobě pedálu u dveří. Zároveň si z moderních aut bere jen to otravné – spousta funkcí je dostupná jen přes dotykovou obrazovku, protože chybí vlastní ovladač – třeba pro zapnutí vyhřevu sedaček.

Co naznačil interiér, to potvrzují i jízdní dojmy – Jeep je pravověrný luxusní off-road ze staré školy. Působí spíš těžkopádně a při sešlápnutí plynu se jeho dieselový třílitrový šestiválec z dílny VM Motori s litinovým blokem a přímým vstřikováním common-rail nejdřív zhluboka nedechne, osmistupňová převodovka ZF si trochu popřemýšlí a pak Cherokee vystřelí dopředu mamutí silou 570 N.m. Dnešní moderní dieselové čtyřválce reagují rychleji a mrštněji, ale nedoprovází je takové drama a ani docela příjemný zvuk šesti válců.

Hlavní důvod, proč většina evropských zákazníků nesáhne po osmiválci Hemi nebo atmosferickém benzinovém šestiválci 3.6 l, je samozřejmě spotřeba. S dieselem se dá jezdit kolem 9-10 litrů, na dálnici kolem 11. Což je na 2,4 tuny těžké auto s aerodynamikou cihly slušný výsledek.

Po velkém americkém SUV asi nebudeme chtít žádné velké sportování a je to dobře. V zatáčkách musíte krotit velkou váhu a naklánění sice není velké, ale auto má spíš pohodový charakter, a tak prostě zvolníte a budete si užívat komfort podvozku, prostornou a dobře odhlučněnou kabinu a respekt, který auto vyzařuje. A nebo jeho terenní schopnosti, protože ty patří k jeho nejsilnější stránce. 

Stálý pohon všech kol Quadra-Drive II s elektronickým samosvorným diferenciálem na zadní nápravě (ELSD) je spárován s redukcí a systémem Selec-Terrain, který má pět různých režimů (Auto, Snow, Sand, Mud a Rock). Nechybí samozřejmě asistent pro sjíždění z kopců nebo asistent pro rozjezd v kopci. A pak je tu slušná světlá výška, která má díky systému Quadra-Lift pět poloh. Běžná výška je 204,5 mm, ale podle volby režimu se dá dostat až na parádních 269,5 mm. Nájezdové úhly s tímto systémem činí až 34,3° vpředu a 27,3° vzadu a s přejezdovým úhlem 23,1°, což je hodně fajn. 

Grand Cherokee s testovaným motorem a ve výbavě S (která cenu zvedá o dvě stě tisíc) vycházel v roce 2019 na 1 755 600 Kč. Není to málo, ale německá konkurence bude ve srovnatelné výbavě mnohem dražší. A první naznačené ceny nové generace jsou ještě sebevědomější, zřejmě kolem 2.3 milionu Kč. No, uvidíme, až bude zveřejněn kompletní ceník. Každopádně, s čtvrtou generací se tímto loučíme.

Jeep Grand Cherokee S 3.0 V6 CRD (2019)

Motor: Vznětový přeplňovaný šestiválec Multijet II s vícebodovým vstřikováním
Objem motoru: 2987 cm³
Maximální výkon: 184 kW (247 k)
Maximální točivý moment: 570 Nm/2000 1/min
Nejvyšší rychlost: 202 km/h
Kombinovaná spotřeba: 9 l/100 km

Délka/šířka/výška: 4828/1943/1802 mm
Rozvor: 2915 mm
Celková hmotnost: 2850 kg
Pohotovostní hmotnost: 2403 kg
Užitečná hmostnost: 447 kg
Objem úložného prostoru: 782/1554 l
Objem palivové nádrže: 94 l

Jeep Grand Cherokee S 3.0 V6 CRD (2019)
  • 6.6/10
    Podvozek - 6.6/10
  • 6.8/10
    Motor - 6.8/10
  • 8.2/10
    Styl - 8.2/10
  • 8.8/10
    Praktičnost - 8.8/10
7.6/10

Verdikt

Plnohodnotné charismatické SUV, které se neztratí ani v terénu. Technikou a hlavně interiérem už ale na současnou konkurenci nestačí, a tak vyklízí pole pro svého nástupce.


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.

Další příspěvky