předek Porsche 959

Jak Bill Gates na své Porsche 13 let čekal

O zajímavém kličkování americkou legislativou

Nedávno jsem v jednom podcastu s Chrisem Harrisem zaslechl příběh o tom, jak si Bill Gates koupil Porsche 959, a aby ho mohl legálně importovat do USA, koupil ještě druhý kousek pro crash testy. Vzhledem k americkým regulacím a excentrismu tamních milionářů to znělo uvěřitelně, ale realita je mnohem složitější a zajímavější. A žádná 959 nepřišla k úhoně…

Porsche spustilo výrobu 959 v roce 1986. Vůz měl 2.8 l boxer s dvěma turby, který produkoval 450 koní a 500 Nm, sofistikovaný pohon všech kol, který uměl poslat až 80 % výkonu na zadní nápravu, magnesiová kola s kontrolou tlaku pneumatik, a lehkou karoserii s využitím hliníku a kevlaru. Bylo postaveno 37 kusů prototypů a předprodukčních verzí, 300 produkčních vozů a dodatečně, v roce 1992-3, bylo dostavěno 8 kusů z náhradních dílů. Ve své době to bylo technicky nejpokročilejší a s 339 km/h také nejrychlejší silniční auto světa. Není divu, že jako dlouhodobý fanoušek Porsche na 959 dostal chuť i Bill Gates.

Porsche 959 technika

Problém byl, že ze všech 345 vyrobených kusů nebyl ani jeden určený pro Spojené státy. Američané je ale moc chtěli, a tak se rozjela série pokusů, která časem vyustila i v nový zákon. Ale postupně.

První pokusy

První pokus zkusil Al Holbert, šéf závodních aktivit Porsche v Severní Americe. Sehnal 30 zájemců a rozjel plán na import vozů maskovaných za závodní stroje, na které se regulace nevztahovaly. Když v roce 1988 dorazilo prvních 8 kusů a federální úředníci je vyrazili prozkoumat, našli silniční auta s koženými sedačkami a s bezpečnostní klecí obalenou kůží. Absence klimatizace, rádia a elektrických okýnek nestačila. Tenhle plán nevyšel a auta putovala zpět.

Další pokusy následovaly. Jeden ze zájemců auto skutečně přetvořil v závodní model a do Ameriky ho dostal. Dalšímu se to povedlo pod záminkou muzejního exponátu, s podmínkou, že nikdy nevyjede na silnice. Pár dalších následovalo – některé ilegálně, některé tak napůl a další byly rovnou zabaveny. Porsche 959 to v USA nemělo jednoduché. V tom ale vstupují na scénu zakladatelé Microsoftu – Bill Gates and Paul Allen. A rozjíždí se projekt na celou dekádu.

Pro oba zakladatele, i pro sebe, sehnal vozy kalifornský úpravce Bruce Canepa. Jeho první plán byl registrovat sám sebe jako samostatného výrobce a zajistit tak proces legalizace. Legálně to promyšlené bylo, ale tou dobou už bylo Porsche 959 dost provařené na to, aby nikdo z úředníků s procesem nechtěl pohnout.

Porsche 959

Crash test s 959?

S druhým nápadem přišel sám Gates, který navrhl koupit a obětovat několik kusů 959 pro crash testy. Z toho zřejmě vznikla historka v úvodu, nicméně nakonec k tomu nedošlo. V dalším kroku Gates zaúkoloval právníky, aby našli skulinku, ale ani ti nepochodili.

Canepa se problému věnoval další 2 roky, než narazil na právníka, se kterým byli schopni připravit zcela nový zákon a vmanévrovat ho do legislativy. Obešli velké automobilky, Agenturu pro ochranu životního prostředí i Národní úřad pro silniční bezpečnost. A přišli s návrhem, že vozy, kterých se vyrobilo do 500 kusů, nebyly už nadále vyráběny a nikdy nebyly v USA legalizovány, mohou být importovány. Pod podmínkou, že nenajedou více než 2500 mil ročně, a budou splňovat ekologické standardy.

Dva roky se nedařilo zákon protlačit a schválit, až jednoho dne se prostě přilepil k zákonu, u kterého bylo jasné, že projde. A tak ho v dubnu 1998 prezident Clinton podepsal. Tou dobou stálo zabavené Porsche 959 Billa Gatese v přístavu už 10 let! Další dva roky trvalo, než zákon implementovalo ministerstvo dopravy. V platnost tedy vstupuje “Show and Display law” až v roce 2000.

Úpravy pro legalizace

Mezitím začaly práce na úpravě dovezených 959, aby splňovaly emisní limity. S původní technikou by klesl výkon z 450 na 400 koní, ale když už auto upravovat, proč ho zároveň trochu nevylepšit? Zdroje z Porsche naznačovaly, že výkon 600 koní by pro motor i podvozek neměl být problém. Sama automobilka procesu ochotně pomáhala a dodala například turba z modelu GT2, který nahradila původní zastaralá KKK turba. Ve finále mělo první plně legální 959 v USA 575 koní a na silnice vyrazilo v roce 2001.

Úpravy každého vozu vyšly na dalších 45 000 dolarů a postupně se objevili minimálně 3 další úpravci, kteří dokázali 959 legalizovat podobným způsobem. Bill Gates si tak mohl po 13 letech od objednání konečně auto vyzvednout a trochu se projet – byť jen těch 2500 mil ročně.

Dnes už jsou všechny 959 starší 25 let, takže je možné je importovat mnohem snadněji. Zdá se, že petrolheadi to nemají jednoduché nikde na světě. O to víc potěší, když má podobný příběh dobrý konec. A že se to obešlo i bez těch crash testů.

Total
0
Shares
Mohlo by se vám líbit