Dva vozy Ferrari

Rendez-Vous s Ferrari SF90

Když máte všechny ingredience a přesto to pokazíte

Kolikrát jste viděli C’était un rendez-vous – legendární krátký film s rychlým průjezdem ranní Paříží 70. let? Desetkrát? Dvacetkrát? Dnes vám dáme dobrou záminku si ho pustit znovu. Ferrari se totiž pustilo do remaku a dopadlo to… no… však uvidíte.

Nejdřív ale k originálu. Už jste to všechno určitě slyšeli, takže jen rychlé shrnutí. C’était un rendez-vous natočil v roce 1976 režisér Claude Lelouch a odehrává se v Paříží jedno nedělní ráno (kolem 5:30). Dějem je jen jeden 8 minut dlouhý nepřerušený záběr z předního nárazníku vozu, kterým je pravděpodobně Mercedes-Benz 450SEL 6.9. Zvuk k němu však poskytlo režisérovo dvanáctiválcové Ferrari 275GTB. Díky tomu zvuk občas nesedí s obrazem, ale zase – nic nezní tak dobře jako italské dvanáctiválce, takže detaily odpustíme. Jízda je pak zakončena u baziliky Sacré-Cœur, kde na řidiče čeká žena, mimochodem tehdejší přítelkyně režiséra.

Film si získal kultovní status díky puncu nelegálnosti. Nikdo neuzavíral silnice ani neomezoval provoz. Na trase byl jen jeden pomocník, který měl u rušné křižovatky řidiče varovat o provozu. Vysílačka ale nefungovala, takže tajemný řidič jel na plno dál a štěstí bylo v tom, že mu zrovna padla zelená. Jinak se na semafory moc nehrálo. Zas tak divoké to ale nakonec taky nebylo. Lelouch sice tvrdil, že auto jede chvílemi i 240 km/h, ale podle analýz auto nikdy nepřekročilo 140 km/h a průměr byl 77 km/h. Spekulovalo se i o tom, kdo je tajemným řidičem – nějaký jezdec F1 nebo snad místní taxikář. Pravděpodobně to však byl sám Lelouch. Toho údajně hned po premiéře zatkla policie, ale možná to vůbec není pravda. Nicméně, legenda byla na světě a tady ji máte v plné délce:

O legendárnosti díla svědčí i spousta odkazů a remaků. Video posloužilo i jako videoklip k písničce Open your eyes od Snow Patrol. V roce 2017 se o remake pokusil The Grand Tour, když se Clarkson za volantem Bugatti Veyron proplétal Turýnem. Ve stejném roce to zkusil i Ford s novým Mustangem. Projel stejnou trasu a tvůrci spolupracovali i s Lelouchem, nicméně jízda není moc divoká a jsou to jen kratší střihy z cesty. Na výsledné 360° video se můžete podívat zde:

https://youtu.be/tPrcnzcLJDw

Mnohem lépe se k tomu postavil Nissan se svým promo videem The Run. Poprvé jsem ho zahlédl na Sydneyském autosalonu v roce 2005 a musím přiznat, že jsem na obrazovku vedle nablískaného Nissanu 350Z koukal snad 20 minut. Právě 350Z je hlavní hvězdou videa, ve kterém projíždí Prahou. Obsahuje sice hodně střihů, ale ty tvoří nepřerušenou jízdu, až na Pražský hrad. Hodně lidí tehdy nad výsledkem nadávalo, že se to originálu ani nepřibližuje, ale já měl opačný názor a na ten drift u Tančícího domu vzpomínám dodnes. Na internetu jsem žádnou kvalitnější verzi nenašel, ale jako fanatický fanda automobilových honiček jsem to potřeboval mít doma v pořádné kvalitě. A tak jsem strávil měsíce hledáním, než jsem na eBay našel přímo originální DVD. Přiložená byla i fyzická mapka a pár fotek a na disku jsou i alternativní záběry celé jízdy.

Jeden z mých pokladů a nejlíp utracených 20 dolarů :D
Praha ze začátku století měla něco do sebe – žádné zóny, žádné cyklopruhy, menší provoz, a magistrát, který byl ochoten odklepnout něco takhle nekorektního :)

Mimochodem i u jeho vzniku asistovalo Ferrari (tentokrát 348), nicméně jen jako kameramanské auto, které jelo před nebo za Nissanem.

A tím se dostáváme do dnešních dní, kdy nás Ferrari už od půlky května lákalo na svůj remake Rendez-Vous, a to dokonce přímo od režiséra originálu, Clauda Lelouche. V hlavní roli je tentokrát osmiválcový plug-in hybrid Ferrari SF90 Stradale s výkonem tisícem koní. Za jeho volantem sedí Charles Leclerc a jízda se odehrává v Monaku. Dokonce ve stejný den, kdy by se za normálních okolností jela velká cena F1. Díky tomu jsou ulice částečně přestavěny na okruh a ten tvoří i trasu.

Bohužel, celé to dopadlo tak nějak podivně. Na začátku vidíme květinářku v roušce. Tu si zahrála Lelouchova vnučka. A pak dostaneme jedno kolo kolem okruhu. Bohužel to vypadá skoro přesně tak, jak to známe z F1, takže nic moc inovativního. A pak se přidá na krátké svezení monacký princ Albert. A pak si všichni za potlesku vymění kytky. Celé je to tak trochu křečovité, s divnou hudbou, občas podivnými střihy. Celá “zápletka” s květinami nebo princem je taková navíc. Největší problém ale je zvuk auta. Cokoliv jiného z italské stáje by mělo co předvést, ale SF90 zní naprosto nezáživně. Zaostává nejen za originálem, ale i za remaky od Fordu a Nissanu. No posuďte sami:

Je to trochu škoda, čekali jsme víc. Dejte nám vědět do komentářů – jak se to líbilo vám? Která variace na Rendez-Vous se vám líbí nejvíc? A máme natočit i svou verzi? (to mimochodem máme v plánu už od roku 2005, ale nějak ne a ne to realizovat) :D

Total
0
Shares
Mohlo by se vám líbit