Kdo má AMG spojené s velkými osmiválci, toho nejvyšší motorizace třídy E ve verzi kupé nepotěší. Varianta E63 AMG s osmiválcem o výkonu 571 koní už je vyhrazená jen sedanu a kombíku. Kupé a kabrio si musí vystačit s hybridním přeplňovaným šestiválcem. I tak ale není důvod smutnit.
Pokud teď koukáte na fotky a něco se vám nezdá, dlužím vám omluvu. Auto jsme měli na test, rozepsali jsme recenzi, ale než se nám povedlo ji dokončit, přišla na trh decentně faceliftovaná verze. Ta přinesla nová přední světla, vylepšením si prošel infotainment (nově s touchpadem místo navigačního kolečka) i bezpečnostní systémy. Motor E53 ale zůstal stejný a výkon se taky neměnil, přibyl jen driftovací mód. Snad tedy nebude vadit, že vám přiblížíme předfaceliftovou verzi. Stejně vypadá líp :)
Motorizace E53 AMG se představila s příchodem modelu CLS a je technicky velmi zajímavá. První hybridní AMG nahrazuje variantu E43 AMG, k jejímuž řadovému šestiválci 3,0 l se dvěma turby a elektrickým kompresorem přidává mild-hybridní elektrickou výpomoc EQ Boost. Tento systém není ničím jiným než 48voltový startér/generátor umístěný mezi šestiválcem a převodovkou. Krátkodobě dokáže zvýšit výkon, snižuje prodlevu přeplňování a umožňuje plachtit s vypnutým motorem (což mimochodem funguje výborně).
Samotný řadový (nikoliv vidlicový!) třílitrový šestiválec má výkon 435 koní v 6100 otáčkách a krouťák 520 Nm. EQ Boost k tomu umí přidat dalších 22 koní a 250 Nm. A to už jsou pořádná čísla znamenající zrychlení na stovku za 4,4 sekundy. Akceleraci pomáhá i velmi rychlý devítistupňový automat a pohon všech kol. Ten však nemá s klasickým Mercedesovským 4Maticem moc společného, naopak byl vyvinut přímo v AMG a výrazně upřednostňuje zadní nápravu. Výkonově je tedy vše v pořádku a efektivní pohonné ústrojí se stará i o sympatickou spotřebu. I při pohotovostní hmotnosti 1980 kg není problém jezdit za 8 nebo 9 litrů v kombinovaném cyklu.
Interiér
Ještě než vyrazíme, musím se zmínit o interiéru. Přišel mi opravdu krásný a kvalitní, hodný svého jména. U BMW jsem zvyklý na funkční modernu, ergonomickou dokonalost, ale na úkor útulnosti. Tady jsem to cítil naopak. Kombinace černého dřeva a leštěného kovu působila moderně, ale zároveň opravdu luxusně.
Audiosystém Burmester, výdechy klimatizace, kůže na palubce, ambientní podsvícení, nastavování sedaček na dveřích, přesné a plynulé otevírání odkládacích schránek nebo i příjemná vůně interiéru připomínající ty nejluxusnější hotely, a znaky AMG, které má řidič podvědomě spojené s tím nejlepším z automobilového světa, to vše vytváří atmosféru něčeho velmi speciálního. Pořád jsem si připadal, že jezdím v něčem za 5 milionů, v konkurenci spíš pro Bentley Continental GT než pro čtyřkové kupé. AMG prostě má svou auru vyjímečnosti. Když jsem se dočetl, že Mercedes E53 AMG začíná jen lehce nad dvěma miliony, připadalo mi to jako koupě roku.
Jízda
Na jízdě je poznat vyšší váha, na druhou stranu od AMG spíš čekáte GT než agilní střelu typu M4. Vyloženou plavnost tu ale nenajdete, podvozek patří k těm tužším i v komfortním režimu. Ve sportovních režimech začne motor mnohem víc hulákat a práskat z výfuků a konečně se dostavuje ta pravá AMG sranda, jakou čekáte. Cítíte, že to není osmiválec, ale jen šestiválec, který si na něco víc jen hraje. Ale upřímně – nevadilo mi to. To divadlo, které vůz předváděl, bylo i tak zábavné. Snad jen zásahy trakčního systému si mohl ušetřit a plně chápu, že ve faceliftované verzi se objevuje drift mód.
Mercedes E53 AMG mě bavil. Jeho repertoár schopností je překvapivě široký a není mu moc co vyčítat. Takže pro finální hodnocení jsem spíš přemýšlel o tom, jestli bych mu dal přednost před mnichovskou alternativou. Jako nářadí na okruhy a okresky bude M4 F82 určitě lepší, ale na všechno ostatní bych raději bral AMG. M4 už je trochu okoukaná a je jich všude hodně. A na tu novou se zase koukat nedá. Interiér AMG je mnohem speciálnější, charakter motoru a jeho zvuk mě bavil, a celková sympatická aura auta ve mě vzbudila pochybnost, jestli opravdu jsem tak puritánský petrolhead, jak jsem si myslel. Protože kdybych tu možnost měl, sáhnul bych možná po hybridním E53 AMG.
Mercedes-AMG E 53 4Matic+ kupé
-
8.2/10
-
8.9/10
-
9.5/10
-
8.7/10
Verdikt
AMG, kterým můžete jezdit celý rok a každý den. Příjemný společník, který vás bude bavit i rozmazlovat. Není to plnohodnotné AMG, jak ho známe, ale má k tomu velmi blízko, a přidává k tomu překvapivou použitelnost.