Universo Ferrari naživo


Jsou věci, které se neodmítají. Třeba návštěva Universo Ferrari – velmi exkluzivní události na oslavu 90. výročí založení týmu Scuderia Ferrari, během které proběhla i světová premiéra dvou nových Ferrari a evropská premiéra třetího. Událost určená pro nejlepší zákazníky Ferrari, která českým médiím utekla. A tak vám ji přinášíme my. Spolu s několika vybranými potenciálními zákazníky Ferrari jsme se na ni vydali přímo do Maranella.

Hned ze začátku přijměte mou omluvu, že jsem se k sepsání nedostal dříve. Celá akce se totiž odehrála už v září 2019, ale ne vždy jde psaní od ruky, a rychlé dojmy jsem aspoň na náš Facebook i Instagram přidal už tehdy.

Celé to byla velmi rychlá akce, o které jsem se dozvěděl jen pár dní předem, a ještě když jsem přejížděl italské hranice, nebyl jsem si jistý, jestli to klapne. Přijíždíme na parkoviště hotelu Maranello Palace a je jasné, že jsme tu dobře. Několik Ferrari a vedle nich spousta aut, které byste majitelům Ferrari tipli jako jejich daily – Range Rovery, Cayenny a hodně AMG. Parkuji raději na kraji parkoviště a snažím se tvářit, že sem patřím. Proběhne rychlá káva a seznámení se zástupci Scuderia Praha a zbytkem české skupiny. V tom už přijiždějí červené mikrobusy, jinak se do Universo Ferrari dostat nedá.

Je to hala na okraji okruhu Fiorano, která byla na jeden měsíc přestavěna na luxusní výstavní prostor. A je vidět, že nejvíce hostů je z řad současných i potenciálních klientů Ferrari, protože vše je na velmi vysoké úrovni. Smyslem „výstavy“ je provést vás všemi současnými aktivitami Ferrari a na konci představit dvě novinky.

Protože Ferrari bylo vždy primárně závodní stájí, a až na druhém místě výrobcem silničních skvostů, nepřekvapí, že první exponát je současný monopost Formule 1. A vedle něj Leclercova trofej z velké ceny Itálie. Mimochodem, pamatuju si, jak před patnácti dvaceti lety byli vždycky všichni překvapení, jak je Formule 1 ve skutečnosti docela malá. Teď je to naopak, a konečně vypadají tak obrovsky, jak se to zdá v televizi. F2007 měla 4 545 mm na délku, loňská SF90 5 712 mm!

Druhá část je věnována programu Ferrari Classiche, kde se setkáváme s plně restaurovaným 250 GTO (tržní cena kolem 1,5 mld Kč…), 308 GTB a čerstvě připravenou karoserií 250 GT z roku 1956, které se terpve k renovaci chystá. Classiche uchovává ve svých archivech technické nákresy a záznamy o všech vozech Ferrari, které byly kdy vyrobeny.

V další části se vracíme k závodění. Jsou tu dva vítězné vozy z kategorie GT3, tedy 488 GTE a 488 Challenge. A za jejich zády se svítí trofej z 24 hodinovky Le Mans. Skoro bokem pak postává monopost F310 B z roku 1997, který nekrotil nikdo jiný než sám Mistr Schumacher.

Pro zákazníky, kteří si chtějí užít řádění na okruhu v tom nejspeciálnějším, co Ferrari nabízí, je program Corse Clienti. V rámci něj mohou zákazníci vlastnit a projíždět vozy F1 po legendárních jezdcích, ale i okruhové speciály z programu XX – tedy 599XX, FXX nebo vystavené FXXKevo.

Ne každý je ale závodník, a tak nám v další části představují program, který je zaměřený spíše na vozy GT, cestování a zážitky. K tomu patří luxusní hotely, projížďky po vybraných destinacích a komunita. Takhle nějak by vypadala Revhead Society, kdyby byl svět spravedlivý :)

A pak přichází přehled současné produkce: Portofino, GTC4 Lusso, F8 Tributo, F8 Tributo Spider, 812 Superfast ale i SF90 Stradale, které si odbývá svou evropskou premiéru. Je tu i venkovní prostor s vyhlídkovou terasou na okruh Fiorano, občerstvením na úrovni, které od Ferrari čekáte, neomezeným přívalem prosecca a ultra vzácnou dvojicí vozů Monza SP1 a SP2. Obě varianty existují jen ve stokusových edicích, a obě pohání dvanáctiválec s 809 koňmi.

Personál nás provádí ještě malým studiem Tailor Made, kde si můžete z různých vzorníků, vystavených látek, kůží a doplňků poskládat Ferrari k obrazu svému. Je tu vzorník s klasickými barvami, s barvami všech historických Ferrari, a dokonce i těch závodních. Tady je limitem jen výše konta. A dobrý vkus, protože jsou věci, které Ferrari nedovolí opravdu nikomu.

Ale to už jsme zváni na prezentaci novinek. U vstupu do představovací haly jsou nám přelepeny čočky foťáků mobilů, ale popravdě k tomu není důvod. Během prezentace marketingového ředitele Enrica Galliery dozvídáme pár zajímavostí o strategii Ferrari na další roky. Automobilce naprosto vyhovují dlouhé čekací lhůty. Na 812 Superfast se dnes čeká něco mezi 2 a 3 lety. Navyšování výrobních kapacit se taky nechystá a Galliery připomíná citát pana Enza: „Ferrari vyrobí vždy o jedno auto méně, než jaká je na trhu poptávka.“

Budou se naopak zkracovat životní cykly modelů, dobrým příkladem byl model 488 GTB, který byl už po 4 letech nahrazen F8. Padla i zmínka o novém segmentu, čímž bylo pravděpodobně myšleno připravované SUV Purosangue. Mnohem větší radost mi ale udělal monolog o důležitosti atmosferických dvanáctiválců a jejich zvuku. Ferrari si moc dobře uvědomuje, že zvuková symfonie 12 válců je důležitá součást jejich identity, a slibují, že V12 bude žít, dokud to bude možné.

A tím se dostáváme k 812 GTS. Hlediště, na kterém sedíme, se najednou rozdělí na dvě části, které se začnou otáčet a vytvoří tím uličku. Tou pomalu projede šedé 812 GTS na podium, kde se pod ním roztočí točna. Je to parádní divadlo. Z 812 Superfast si bere 6,5 litrový dvanáctiválec s 789 koňmi, který se dá točit až do 8900 otáček. A představování pokračuje. Hlediště se opět oddělí, otočí se na druhou stranu, a před námi se objeví druhý úplně stejný prostor. Na něm si odbíjí premiéru F8 Tributo Spider. Takhle to probíhalo:

Focení bylo zakázáno, ale někdo to natočil za nás

V tomto prostoru se sice fotit a točit nesmělo, ale k novinkám se nakonec dostáváme i s foťákem. V hlavním showroomu se otevírají dvě místnosti, do kterých se doteď nemohlo, a každá z nich ukrývá jednu novinku. Trávím s nimi téměř sám ještě skoro hodinu, abych si je užil. Těžko se jim odolává:

Tímto zlatým hřebem ale prohlídka končí a je na čase se přesunout zpět do hotelu. Universo Ferrari bylo otevřené jen do konce září. Kromě zákazníků a pár vybraných novinářů bylo na dva víkendy otevřené i pro veřejnost. Počet lísků byl ale velmi omezen. Podle všeho se jednalo o dost jedinečný počin, který se zase dlouho nemusí opakovat.

Na tomto místě chci poděkovat Klubu Sportovních Aut a Scuderii Praha – výhradnímu zastoupení Ferrari pro ČR.


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.

Další příspěvky