Londýnská výstava ‚Bond in Motion‘


Tenhle článek jsme měli přichystaný k dubnové premiéře nové bondovky Není čas zemřít, jenže ta se nakonec posouvá až na listopad. Oficiálně kvůli koronaviru, v zákulisí se drbe o nepovedených testovacích projekcích a nových dotáčkách. Ať je to jak chce, nemá cenu s článkem čekat. Film sice nedostaneme, ale můžeme si aspoň připomenout jeden z důvodů, proč máme filmy s Jamesem Bondem rádi – jeho auta. A nebude to jen teorie, vyrazili jsme na ně kouknout ‚naživo‘!

V Londýnském filmovém muzeu probíhá výstava Bond in Motion, která se věnuje dopravním prostředkům Jamese Bonda. Není to úplná novinka, výstava byla otevřena už v březnu 2014, nicméně málokdo o ní ví a to je při snadné dostupnosti Londýna, pokud zrovna neřádí virus a nejsou uzavřeny hranice, velká škoda.

Výstava je pořádaná ve spolupráci s produkční společností EON Productions, která všechny bondovky produkuje, což garantuje největší sbírku bondovských vozidel na světě. Žádný z vystavených vozů není replikou, všechny byly použity v některé z 25 natočených bondovek. Postupně si je projdeme.

Postava agenta 007 se poprvé objevila v roce 1953 v knize Iana Fleminga a o devět let později i na stříbrném plátně ve filmu Dr. No. V něm a v dalších 5 filmech si Bonda zahrál Sean Connery. Mezi jeho další představitele patřil George Lazenby s 1 filmem, Roger Moore se 7 filmy, Timothy Dalton se 2, Pierce Brosnan se 4 a současný Daniel Craig s 5 filmy.

S auty se začalo zlehka. V první bondovce řídil Sean Connery malý modrý roadster Sunbeam Alpine a užil si krátkou honičku. V dalším díle se ve velmi malé roli objevil Bentley Mark IV, což byla zajímavá volba, protože tou dobou už byl 30 let starý. Nicméně volba značky to byla správná, protože v knižní předloze Bond jezdil právě ve vozech Bentley, ač my, filmoví fanoušci, ho spojujeme hlavně s vozy Aston Martin. O to se ve třetím a čtvrtém filmu postaral zřejmě jeho nejznámější vůz – legendární Aston Martin DB5. Ten se objevil dohromady v 8 filmech, včetně toho, který zamíří příští týden do kin. A dá se očekávat, že se bude objevovat dál.

Pátá bondovka Žiješ jenom dvakrát se z velké části odehrávala v Japonsku, takže Toyota 2000 GT byla ideální volbou. Navzdory mainstreamové značce se jedná o velmi vzácný model, bylo vyrobeno pouze 351 kusů a ve filmu se objevila verze bez střechy. Tu musela Toyota narychlo doslova uříznout, protože Sean Connery se do verze kupé nevešel.

V šesté a krátce i v sedmé bondovce se objevuje Aston Martin DBS první generace. Ten se vyráběl mezi lety 1969 a 1972, bylo vyrobeno jen 790 kusů a byl to první Aston vyvíjený pro osmiválcový motor. Druhá generace se v roce 2007 vrátila s dvanáctiválcem a zahrála si také ve dvou filmech, ale v mnohem větší roli, k tomu se ještě dostaneme.

Na konci 60. a začátku 70. let vrcholila zlatá éra amerických muscle carů a to se projevilo i ve filmech s britským agentem. Když Bond neměl po ruce svůj Aston, musel spoléhat na vůz své budoucí manželky (ano, pokud jste neviděli, Bond se tehdy skutečně oženil) Mercury Cougar XR-7 a její řidičské schopnosti, zatímco v Diamanty jsou věčné si půjčil od jiné ženy Ford Mustang Mach 1 pro slavnou honičku v Las Vegas. Tady se poprvé projevil výrazný product placement Fordu, kdy automobilka filmařům údajně slíbila dodání tolika vozů, kolik si budou přát, pokud si hlavní roli střihne právě Mustang. Ve filmu je tedy Fordů opravdu hodně, podobně jako v pozdějším Dnes neumírej.

Ve filmu Muž se zlatou zbraní Bond pokračuje s americkými vozy, i když tentokrát v menším balení, a z dealerství krade AMC Hornet X Hatchback. S tím během honičky po Bangkoku a okolí provede i známý kaskaderský kousek – skok přes rozbitý most s otočkou kolem vlastní podélné osy ve vzduchu. Mimochodem, k plánování skoku byly využity i počítačové simulace, což bylo v roce 1974 poprvé v historii.

V desáté a dvanácté bondovce, Špion, který mě miloval a Jen pro tvé oči, se Bond vrací k britským značkám, tentokrát k Lotusu. Nejdřív k Espritu S1, který se uměl proměnit v ponorku, a poté k Espritu Turbo, který sám sebe zničí. Kvůli tomu je Bond nucen při následné honičce využít Citroën 2CV. Filmaři mu ale museli naložit silnější motor a i tak spousta scén byla ještě dodatečně zrychlena.

U humorných honiček se pokračovalo i v letech 1983 a 1985, když v Chobotničce Roger Moore řídil rikšu Bajaj RE a ve Vyhlídce na vraždu taxík Renault 11, který během bouračky přijde o celou zadní polovinu auta.

V 15. bondovce s názvem Dech života přichází na scénu spolu s Timothym Daltonem i další legendární Aston Martin, tentokrát model V8 Vantage Volante. Vybaven raketami, lasery, raketovým motorem a lyžinami po bocích hodně zkomplikoval život slovenským policistům v žigulících s nápisy VB. Točilo se však v Rakousku a celkem bylo použito 11 vozů, přičemž jen 3 byly reálné Astony V8. Ty ale nebyly dodány automobilkou, nýbrž koupeny ojeté od soukromých majitelů.

V roce 1995 se Bond vrací v novém stylu, s novou tváří Pierce Brosnana a s velkou porcí product placementu. Moderní Bond volí to nejlepší z Mnichova a tak ho v následujících třech filmech vidíme postupně za volanty BMW Z3, 750iL a Z8. Na legendární DB5 se ale nezapomíná. Hned na začátku Zlatého oka si to rozdává s mnohem rychlejším Ferrari 355 na klikatých silničkách v okolí Nice a Monaka a na chvíli se mihne i v Zítřek nikdy neumírá. V obou případech se však jedná o Bondovo soukromé auto, stejně jako v Casino Royale a zatím posledních dvou filmech – Skyfall a Spectre.

Ale zpět k BMW. Model Z3 se ve Zlatém oku jenom mihnul, ale i tak vzbuzuje u fandů velké vášně dodnes. To další dva modely na tom byly lépe. Sedan 750iL sice v porovnání s Astony působil velmi obyčejně, ale sedmička generace e38 vypadala tak neskutečně dobře, že bylo vše odpuštěno. Bond se tehdy navíc vydával za bankéře a tak dával výběr vozu smysl, stejně jako jeho business oblek, hodinky Omega, karta Visa, vodka Smirnoff, půjčovna Avis a telefon Ericsson. Tehdy se kola product placementu roztáčela naplno a traduje se, že jen výše zmíněné značky pokryly náklady na produkci celého filmu, tedy odhadem 100 milionů dolarů.

V Jeden svět nestačí už přešlapy skončily a bondovské auto bylo pevně zakořeněnou součástí každého filmu. BMW Z8 dodnes patří k nejkrásnějším autům všech dob a vyhledávaným kusem, jehož ceny stále stoupají. Pro potřeby filmu BMW dodalo tři ručně vyrobené prototypy v hodnotě kolem 700 tisíc marek postavené na podvozku Dax Cobry V8, protože natáčení začalo mnohem dřív než produkce sériového vozu. Bohužel, ve filmu si Z8 užijeme jen na pár okamžiků – než je rozřezáno pilou z vrtulníku.

U čtvrtého filmu s Piercem Prosnanem Dnes neumírej došlo k další změně dodavatele vozů. Tentokrát investoval do product placementu již zmíněný Ford a mluví se až o 35 milionech dolarů. Když sledujete film s touto informací v hlavě, začnete si všímat, že v celém filmu se nic mimo koncern Fordu neobjeví. Tou dobou Ford vlastnil i Land Rover, Jaguar, Volvo a Aston Martin, takže auta do záběrů bylo z čeho vybírat, ale je skoro až komické, že nic jiného ani v pozadí záběru neuvidíte. Hlavné roli si uzmul Aston Martin Vanquish, ale slušně mu sekunduje podobně upravený záporácký Jaguar XKR. Pro Bond girl byl připraven Ford Thunderbird. Vanquish i XKR si to rozdají v celkem zajímavé honičce a přestřelce na ledové ploše a v celé sérii se jedná o ojedinělý případ, kdy hrdina i záporák mají podobně vyzbrojené vozy. Je to celé absurdní, ale příjemně se na to kouká.

A tím se dostáváme k pětici filmů s Danielem Craigem, který už zůstává věrný Astonu Martin a mnohem temnějšímu a, v rámci možností, realističtějšímu vyznění. V Casino Royale i Quantum of Solace pokračuje spojení s Fordem, takže se Bond na Bahamách projíždí v novém Mondeu rok před jeho uvedením, Bond-girl Olga Kurylenko řídí elektrický Ford Ka a záporáci vodíkový Edge. Okamžiky slávy si užijí i Range Rovery, ale hlavní hvězdou zůstává Bondův Aston Martin DBS V12. Podobně jako v případě Z8 nebyly v době natáčení žádné seriové DBS k dispozici. Prodej vozu dokonce začal až rok po uvedení filmu Casino Royale do kin. Filmové DBS tedy ve skutečnosti byly postaveny na DB9.

Podobně se přistoupilo i k vozům, které posloužily k bouračce, jež zakončila bohužel nečekaně krátkou honičku. Jednalo se o tři předprodukční prototypy DB9, pro které Aston neměl využití. Příběh téhle bouračky by vydal na další článek, ale zkusím to stručně. Natáčelo se na testovací trati v Millbrooku a aby Aston šel po překonání horizontu do kotrmelců, byl do něj nainstalován píst se stlačeným dusíkem, který po vysunutí odmrštil levou půlku auta do vzduchu. V kombinaci s rychlostí 120 km/h šel Aston do sedmi kotrmelců než se zastavil, čímž se kaskadér zapsal i do Guinessovy knihy rekordů.

V Quantum of Solace pokračujeme s DBS a konečně se dočkáváme vytoužené honičky, a to rovnou tak dobré, že je až škoda, že si ji odbydeme hned na začátku. Ve filmu je použito 12 Astonů DBS, přičemž 7 z nich je zcela zničeno při natáčení úvodní akční scény. Další skončil v jezeře ještě před natáčením. Mimochodem, povrchové poškození vozu musí být samozřejmě stejné i na všech dalších vozech, se kterými se natáčí, takže během natáčení musí mechanici doslova mlátit kladivem do nových Astonů, aby vypadaly stejně jako v předchozích záběrech. Nic pro slabší povahy.

Ve Skyfallu se ničeho zajímavého nedočkáme, přestože v jedné scéně záporák uniká v Land Roveru Discovery a Bond nasedá do Jaguaru XJ. Vydává se ale opačným směrem, což dodnes beeru jako obrovsky nevyužitou příležitost. Přeskočme tedy na Spectre, kde se Bond dostává k Astonu Martin DB10. Ten byl vyroben pouze pro potřeby filmu a to rovnou v 10 kusech, pričemž jeden byl poté vydražen a prodán. Tentokrát si ale ještě větší pozornost zaslouží vůz záporáka – jedinečný Jaguar C-X75. V plánu byla produkce 250 kusů, ale v roce 2012 došlo ke zrušení projektu. Vzniklo jen 5 prototypů a 7 vozů pro potřeby filmu. Filmové vozy byly postaveny na podvozku podobné specifikace jako vozy WRC, což jim umožnilo zvládat různé skoky a drifty bez problémů.

Bohužel, tohle je jeden z mála vozů, který v době návštěvy výstavy v Londýně chyběl. Občas se ale objeví. DB10 tu však je, stejně jako většina vozů zmíněných výše – DB5, V8 Vantage, Vanquish, Jaguar XKR, AMC Hornet, Mustang i vodní Lotus Esprit.

Kromě aut je tu i pár lodí a několik motorek. Fanoušky potěší i scénáře, storyboardy, plakáty a další propriety. Vstupné pro dospělého stojí £14.50, na prohlídku stačí zhruba hodina až dvě a zatím není stanoveno, kdy bude výstava končit. Všechny další informace najdete na londonfilmmuseum.com. Letenky do Londýna hledejte tady a ubytování tady. Za výlet to rozhodně stojí ;)


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.

Další příspěvky