Legendy 2019


Už šestý ročník motoristické slavnosti Legendy máme za sebou. V půlce května tak Holešovické výstaviště ožilo těmi nejkrásnějšími, nejdražšími, nejrychlejšími i nejvzácnějšími vozy, které se dají ve střední evropě potkat.

První ročníky Legend se konaly v parku kolem Psychiatrické nemocnice Bohnice. To místo mělo velké kouzlo a trochu připomínalo takový náš malý český Goodwood. Loni se akce poprvé přestěhovala do areálu Holešovického výstaviště a přestože část kouzla bohnického parku je pryč, lokace blíž k centru a hromadné dopravě měla na návštěvnost určitě pozitivní efekt, stejně jako vyšší kapacita areálu. Celkově slavnost přilákala přes 50 tisíc návštěvníků, tedy ještě o 10 tisíc víc než loni.

Téma letošního ročníku znělo “made in USA” a hned za vstupní branou bylo vidět proč. Prostranství před hlavní budovou výstaviště bylo zaskládáno legendárními americkými muscle cary, kamiony i různými obřími Cadillaky z 60. let. Mezi nejrůznějšími generacemi Mustangů, Camar, Challengerů nebo Corvett se našly i perly jako Dodge Viper první generace nebo velké sedany 70. a 80. let, na jejichž vyjmenování tady rozhodně není prostor, ač by si to zasloužily. Mezi novými amerikami si svou českou premiéru odbyl Cadillac XT4.

Kromě amerických legend bylo na akci i několik dalších témat. Obrovskou pozornost lákala trojice novodobých supersportů Bugatti – dva Veyrony a jeden Chiron. Mohli jsme tak důstojně oslavit 110. výročí vzniku značky. Vozy Bugatti byly zřejmě hlavními hvězdami takzvaného Pavilonu elegance, ale i další desítky exponátů kolem nich stály za to. Nádherné BMW Z8 nebo 850 CSi, Jaguar E-Type, veteráni z 30. let, několik vozů Rolls-Royce nebo legendy značek Citroën, Cadillac a Porsche a mnohé další. Velkou pozornost si získal i jedinečný Imperial Le Baron z roku 1968, který získal první cenu za nejkrásnější vůz slavnosti. Jeho historie a vzácnost by vydala na hodně dlouhý článek a už kvůli němu stálo za to akci navštívit.

Hned vedle pavilonu elegance byl Shell pavilon rychlosti, který lákal na desítky sportovních aut. Nejvíce zářilo Ferrari F40, Pagani Huayra, skutečný monopost Formule 1 Toro Rosso, soutěžní Lancia Stratos nebo nový Ford GT a jeho legendární praděda GT40 ve stejném zbarvení. Nesmíme zapomenout ani na Ferrari F12 TDF, Ferrari Superamerica neboli otevřená verze 575M Maranello, 458 Speciale, F355, Porsche 911 GT3 RS, Mercedes-AMG GT-R, Aston Martin Vanquish a další.

Obrovským lákadlem jsou pak vystavené vozy různých klubů, od BMW přes Subaru po Land Rovery. V sekci japonských aut se předvedly upravené Lancery Evo, Imprezy, Honda NSX nebo Mazdy RX-7 a RX-8 s wankelovým motorem. A v nejodlehlejší části areálu su proháněly offroadové speciály po terénní trati. Každý si najde to svoje. 

Vedle soukromých vystavovatelů se ve velkém předvádí i automobilky. Toyota představila novou Supru, Citröen oslavil 100 let s velkou přehlídkou svých legendárních modelů, Subaru předvádělo terénní schopnosti svých na malém testovacím okruhu, Jaguar ukázal mimo jiné XE SV Project 8, Ford přivezl nového Raptora, řadu Mustangů i původní GT40 a všemu zřejmě kraloval Mercedes-Benz, který si zabral největší plochu a předvedl snad všechny modely AMG včetně chuťovek jako Rote Sau (“Rudá svině”) v podobě závodního sedanu Mercedes 300 SEL 6.8 AMG. Hned za něj postavil stejně zbarvené moderní AMG GT 4-Door Coupé. Mercedes bere Legendy každý rok hodně vážně a vždycky si dá na svém stánku záležet, za to dáváme všechny palce nahoru.

Kromě aut jsou Legendy každý rok doprovázeny dalším programem. Například na prostranství u pódia se třikrát denně konala freestyle motocross show s Petrem Pilátem – nejúspěšnějším současným českým freestyle motokrosařem. Na hlavním pódiu u Křižíkovy fontány zase promlouvaly osobnosti z motoristického světa, sběratelé, závodníci i piloti závodních letadel.

To vše vytváří na Legendách opravdu jedinečnou atmosféru, která se na jiných akcích v rámci České republiky hledá těžko. Je skvělé vidět, jak různorodá je autařská kultura, ve které si každý najde to svoje, ale přesto všechny spojuje společná vášeň. Dává to naději, že vůně benzínu přežije i všechny současné pokusy o její vyhlazení. Těší mě i to, jak v Česku roste kultura sběratelství aut, a že i u nás máme řadu opravdu unikátních vozů, jejichž majitelé je jen neschovávají v garážích, ale rádi se o jejich krásu podělí s dalšími nadšenci. Navíc, pokud chceme, aby nás kultura zajímavých a fascinujících aut přežila, je potřeba s ní seznamovat nejmladší generaci při každé příležitosti. A k tomu podobná slavnost funguje dokonale.


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.

Další příspěvky