Warning: preg_match(): Unknown modifier '0' in /data/web/virtuals/103319/virtual/www/wp-content/plugins/powerkit/modules/lazyload/helpers/helper-powerkit-lazyload.php on line 146
Warning: preg_match(): Unknown modifier '0' in /data/web/virtuals/103319/virtual/www/wp-content/plugins/powerkit/modules/lazyload/helpers/helper-powerkit-lazyload.php on line 146
Warning: preg_match(): Unknown modifier '0' in /data/web/virtuals/103319/virtual/www/wp-content/plugins/powerkit/modules/lazyload/helpers/helper-powerkit-lazyload.php on line 146
Pro Toyotu Yaris jsem měl vždycky slabost, takže příchod jakékoliv sportovnější verze pro mě byla událost. V roce 2001 to byl Yaris T-Sport s 1.5 l motorem a výkonem 105 koní. V druhé generaci Yarise dostal T-Sport motor 1.8 s 133 koňmi. A pak, v roce 2010, přišla třetí, současná generace, která žádnou sportovnější verzi nenabídla. Až doteď. Po dlouhých 8 letech prodeje dostává současný Yaris konečně ostřejší verzi. A všechno je špatně.
Začněme od toho dobrého – 17″ kola BBS, tlumiče Sachs, čtyřpístkové přední brzdy (což není zrovna běžné), šestistupňový manuál, samosvorný diferenciál typu torsen a mechanickým kompresorem přeplňovaný čtyřválec 1.8 s 212 koňmi. Podle těch, co s ním jezdili, je řidičsky hodně zajímavý a působí jako hot-hatch ze staré školy. Což je skvělá zpráva, protože první dvě generace ostřejších Yarisů byly spíše zklamáním a rychle upadly do zapomnění. Jenže, navzdory chvále jízdního projevu je možné, že do zapomnění upadne i ostrý Yaris třetí generace.
První důvod je cena – 850 000 Kč! To je skoro o 300 tisíc víc než Clio RS, Corsa OPC nebo Polo GTI. Dokonce o 150 tisíc víc než o třídu větší Golf GTI. Stačilo by přihodit 100 tisíc a už jste v teritoriu fantastického Focusu RS. Tenhle Yaris je dražší i než sesterské GT86.
Druhý důvod je, že i kdybyste ty peníze měli, už si ho nekoupíte. Je to totiž jen limitovaná edice a do Evropy se dostane jen 400 kusů, přičemž všechny byly pryč během tří dnů.
A třetí problém je ten název. Nový ostrý Yaris už totiž není T-Sport, ani TRD nebo jakýkoliv jiný, zavedený a více či méně legendární název, který by Toyota ve své bohaté historii našla. Ne, nový ostrý Yaris se jmenuje GRMN.
Není to zkratka pro Garmin, Gremlin, Germany nebo něco podobně blbého. Je to zkratka pro … wait for it … “Gazoo Racing Master of Nürburgring”. Vážně. Pokud jste o Mistrech Nurburgringu z Gazoo Racing taky nikdy neslyšeli, tak jste tady správně, pokusím se to nějak vysvětlit.
Toyota měla vždy blízko k motorsportu a její týmy závodily pod různými názvy v disciplínách od WRC, přes vytrvalostní závody až po F1. Někdy se tovární tým jmenoval “Toyota Racing”, jindy “Lexus Racing” a občas “GAZOO Racing”. Posledně jmenovaný se představil v roce 2007, když vstoupil do čtyřiadvacetihodinovky na Nürburgringu s dvěma Altezzami (tehdejší Lexus IS250) a týmem inženýrů z různých oddělení Toyoty. V tomto duchu došlo v roce 2015 ke sloučení všech závodních aktivit právě pod tým Toyota Gazoo Racing.
Momentálně soutěží Toyota Gazoo Racing (TGR) ve WRC, WEC (vytrvalostní závody) a 24h Nürburgringu. Okrajově se věnuje ještě NASCARu, Dakaru a podpoře nadějných závodníků. Na japonském trhu si můžete koupit i sportovnější verze téměř všech modelů Toyota se znáčkem GR, včetně Priuse GR Sport. Pro zajímavost, GT86 ve verzi od Gazoo Racing se jmenuje GR86 :).
Verze GR se od standardních Toyot liší úpravami exteriéru i interiéru, brzd a podvozku, motorově však zůstavají stejné. Je to spíš jako doplňky od M Performance u BMW než plnohodnotné Mkové modely. Do budoucna by se však divize TGR měla stát něčím podobným, jako AMG u Mercedesu nebo M u BMW. A první vlaštovkou by měl být právě Yaris GRMN. Proč GRMN, a ne TGR nebo GR, to nikdo neví. Stejně jako nikdo neví, proč GRMN oslavuje návrat Yarise do WRC, ale v názvu referuje k Nürburgringu, kde se rally rozhodně nejezdí.
A zbývá ještě jedna otázka – co znamená to Gazoo? Přece jenom, pokud s tímto názvem chce Toyota uspět i v Evropě, nějaký japonský výkřik tomu nepomůže. A není to snadné vysvětlení. I šéf Toyoty Motorsport Koei Saga musel při rozhovoru s britským Autocarem hledat ve svých poznámkách, aby Gazoo vysvětlil. Původem je slovo z japonského “gazo”, což znamená obrázek. To referuje k obrázkovému webu na prodej ojetých aut, který Toyota spustila před 20 lety na adrese gazoo.com. V 90. letech bylo používání obrázků na podobných webech velká inovace. Mimochodem, web stále funguje, patří Toyotě a přináší novinky a autech všech značek. A tak si můžete na webu Toyoty přečíst o novém BMW, což je krásně japonsky bizarní.
Inženýři Toyoty vnímali spuštění tuningové a závodní divize jako “hodně garáží naplněných unikátními a individuálními vozy” – což jim připomínalo právě ten tehdejší web. A tak se “gazoo” stalo synonymem pro “garáž” – místo s různými auty pro různé účely. A ultimátním cílem různě zaměřených “garáží” je tvorba lepších aut. Což mělo návaznost na filozofii Toyoty, která trvá na setrvání v závodním světě kvůli sbírání zkušeností, které se projeví v lepších silničních autech. A to je příběh slova Gazoo.
Dobrá zpráva je, že nás teoreticky čekají sportovní modely Toyot (sportovní verze Avensisu, někdo?). Špatná zpráva je, že marketingově je v tom zatím pořádný bordel.
Odkaz na český ceník Toyoty Yaris GRMN v pdf
Odkaz na anglickou brožuru v pdf
All images Copyright © Toyota Motor Europe