Jsou dnešní BMW drahá?


Při nedávném úklidu půdy na mě vypadl nečekaný poklad – český ceník BMW z roku 2001. Jako první mě zaujala jeho stručnost a přehlednost – jednoduchá dvoustrana, kde byl u každého modelu uveden motor a na stejném rádku jeho výkon, převodovka, základní cena s manuálem a s automatem. Nic víc. Protože nic víc nepotřebujete. Zkuste na dnešním webu BMW najít podobně jednoduchý ceník, nebo aspoň přehled motorů a jejich výkonů.

Ještě zajímavější byla paleta modelů. Máme tu řadu 3, 5 a 7. Pak první generaci X5 a krásné Z8 a Z3. A to je vše. Žádné MPV, žádné čtyřdveřové kupé, žádná terénní kupé ani žádné… to, kam spadá dnešní 6 GT, ať už je to cokoliv. Divize M je zastoupena jen třemi modely: M3, M5 a Z3 M. Když spočítám všechny modely a jejich karosářské verze, docházím k číslu 12. Dnes je to minimálně 27! Za těch 20 let se nabídka modelů více než zdvojnásobila.

To nejdůležitější jsou ale ceny. Základní trojka byla 316i se 105 koňmi a začínala na 861 400 Kč. Dnes tvoří základ 318i s 156 koňmi za cenu 863 200 Kč. Tehdy šestiválcová 320i (170 k) s automatem vycházela na 1 149 600, zatímco dnes na 1 037 400 Kč. Už sice nemá manuál a má o 2 válce míň, ale aspoň má o 14 koní víc. Podobné je to i u ikonické 330i. I ta přišla o manuál a dva válce, ale 258 koní je slušný výkon a cena 1 142 700 Kč je v porovnání 1 394 100 Kč u šestiválcová 330i e46 (231 k) dobrá nabídka. Aspoň u dieselů se nám počet válců nezměnil: 330d (184 koní, automat) začínala tehdy na 1 325 900 Kč, dnes 1 272 700 a má o 102 koní víc.

A tak můžeme pokračovat dále: M3 Coupé tehdy za 2 135 400 Kč, dnešní M4 Coupé 2 302 300 Kč. M5 2001 od 3 010 400 Kč, M5 dnes 3 298 100 Kč. Sedmička generace e38 se dala v provedení 728i koupit i s manuálem za 1 861 000, zatímco dnes sedma začíná od 2 394 600 Kč za 730d. Ta před dvaceti lety stála 1 944 100 Kč, ale taky měla o víc než třetinu menší výkon.

Model 2001Tehdejší cena (Kč)Cena v dnešních penězíchPočet tehdejších výplatModel 2021Současná cena (Kč)Počet dnešních výplat
330i1 394 1002 053 42995,2330i1 142 70029,9
330d1 325 9001 952 97590,6330d1 272 70033,3
M32 135 4003 145 322145,8M42 302 30060,2
Z3 3.01 484 4002 186 436101,4Z4 30i1 236 30032,3
Z3 M2 120 6003 123 522144,8Z4 M40i1 582 10041,3
530i1 580 0002 327 249107,9540i1 651 00043,1
530d1 516 8002 234 159103,6530d1 625 00042,5
X5 3.0d2 026 9002 985 507138,4X5 3.0d1 792 70046,8
Z84 910 3007 232 590335,4

Snažil jsem se vybrat ekvivalentní modely z dneška, ale ne všude to šlo. Pokud dnes vůz není dostupný s manuálem, srovnávali jsme v obou případech automaty. Položka „cena v dnešních penězích je po započítání inflace od roku 2001 do 2020 (data pro 2021 kalkulačka bohužel neměla) a vyjadřuje, kolik Kč byste potřebovali dnes na to, co byla tehdejší cena. Počty výplat vychází z průměrné výplaty v roce 2001 (14 642 Kč) a průměrné výplaty v Q2 2021 (38 275 Kč). Ano, median je v obou případech jiný, ale tím jsme to nechtěli komplikovat. Současnou cenu bereme z konfigurátoru na webu bmw.cz

Jasně, něco stálo víc, něco stálo míň, ale je potřeba zvážit i kupní sílu tehdejší populace. V druhém čtvrtletí tohoto roku byla průměrná mzda 38 275 Kč, v roce 2001 to bylo 14 642 Kč. Tzn na tehdejší 330d byste si museli odložit přes 90 průměrných platů, na tu dnešní jen 33. Zdá se tedy, že navzdory rostoucím cenám, emisním pokutám a dalším naschválům od EU, jsou auta dnes mnohem dostupnější než tehdy. A taky mnohem vybavenější, výkonnější, prostornější atd atd. I když už mají méně válců, slabší odezvu od volantu a sehnat manuál a atmosféru už téměř nejde. Určitě netvrdím, že jsou současná BMW levná, to ani náhodou. Ale v kontextu toho, kde jsme byli, to vůbec není špatné.

Upřímně nechápu, kde jsme na to tehdy brali. Možná jsme to, co dnes dáme za bydlení, mohli utratit za auta. Jenže cenu neovlivňovala jen automobilka. V roce 2001 byl dolar za 38 Kč a euro za 34 Kč. Britská libra za téměř 55 Kč. V dalších letech se kurzy trochu umoudřily a v roce 2005 tak mohly ceny trojek e90 trochu klesnout. Mimochodem, ještě jednu poznámku si dovolím: před 20 lety stála dieselová X5 stejně jako tehdejší M3. Dnes ji koupíte za sto tisíc, zatímco ceny M3 e46 letí do nebe. Z toho plyne ponaučení: nekupujte hloupá SUV, raději běžte pro něco hezkého, dokud to jde :)

Celé tohle zamyšlení bych chtěl ukončit jedním revheadím tipem. Při brouzdání ceníkem dnešních BMW mě totiž zaujalo, že zatímco čtyřválcová Z4 30i stojí plus mínus stejně, jako čtyřválcová Supra (1 236 300 Kč vs 1 250 000 Kč za Supru), v případě šestiválcových verzí je to trochu jinak: Z4 M40i je za 1 582 000 Kč zatímco Supra se stejným motorem a stejnými 340 koňmi za 1 800 000 Kč. Jasně, Toyota už je v plné výbavě a je to sportovnější náčiní, ale BMW v tomhle srovnání působí skoro jako dobrá koupě. A jako ještě lepší koupě vychází náš finální tip: nové dvojkové kupé v podobě M240i. Moc krásy sice nepobralo a má jen automat a xDrive, ale taky má 374 koní a začíná na 1 405 300 Kč. To je jen 37 průměrných platů. A za to by před 20 lety nebyl ani ten nejlevnější Compact 316i.

M240i je vlastně docela dobrá koupě. Kdo by to byl řekl? :)

Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.