Hyundai i30 N a i20 N končí

Hyundai i30 N a i20 N končí

A náhrada petrolheady nepotěší

Posledních pár let nás automobilový průmysl zásobuje záplavou špatných zpráv. I tahle zamrzela: v únoru 2024 končí výroba modelů Hyundai i30 N a i20 N pro evropský trh. Jejich místo má převzít elektrický Ioniq 5 N.

Model i30 N byl v roce 2017 vůbec prvním pokusem značky Hyundai proniknout mezi hot hatche a hned od počátku měl úspěch. Vývoj vedl bývalý šéf BMW M Albert Biermann, a tak nepřekvapí, že i30 N mohl konkurovat i Golfu GTI. Málokdy se povede, že hned první pokus dopadne tak dobře.

Výborný podvozek, motor, převodovka i cenovka udělala z i30N našeho oblíbence. V roce 2019 dorazil model Fastback a o 2 roky později facelift s vylepšeným designem i podvozkem.

Ve stejném roce následovalo i supermini i20 N, které dokázalo zatopit i Fiestě ST. Třetím Nkovým modelem v Evropě byla Kona N, ale ta měla ještě kratší život než i20 N a z nabídky se potichu vytratila. A stejný osud teď čeká i zbylé spalovací modely.

U i30 N by se ukončení výroby po 7 letech i dalo pochopit, kdyby byl na cestě nějaký nástupce. Ale ukončit i20 N už po necelých 3 letech je obrovský škoda a oba modely budou chybět. Hlavně s i30 N jsme zažili spoustu parádních projížděk a podle hojné účasti na našich srazech je jasné, že je i vaším oblíbencem.

Zároveň nás mrzí i myšlenka, že Hyundai nepřišel se sportovní divizí dříve. Kdyby nás zásoboval schopnými hot hatchi posledních 20 let, trh ojetin by byl o tolik zajímavější. A kdo ví, třeba by Nkovou verzi dostal i Genesis Coupé V6 nebo první generace Velosteru, který se prodával i u nás. Kdyby, kdyby…

Teď musíme zkousnout, že hravé a docela lehké hot hatche nahradí něco s trojnásobnou cenovkou a váhou 2,3 tuny. A hlavně bez zvuku, bez skvělé manuální převodovky a bez vzrušující odezvy na plyn. Ioniq 5 N bude možná fajn, a třeba bude mezi elektromobily patřit i k těm zábavnějším, ale zábavné sportovní auto to nejspíš nebude.

Sice mu k zábavnosti má pomoci hromada výkonu, simulování řazení a umělý zvuk, ale nám by stačilo i těch 250 koní základní i30 N, její reálný zvuk a reálná manuální převodovka. A za třetinu cenu. Sbohem divize N.

Aktualizace k 1. březnu:

Podle českého zastoupení se výroba zastaví až v dubnu. A kvůli velkému zájmu se předzásobilo do konce roku. Takže pokud máte na Nkové modely zálusk, ještě je šance pár nových modelů koupit.

Druhá relativně dobrá zpráva je, že podle Biermanna je největší prioritou pro Hyundai N menší a mnohem dostupnější elektrický sportovní model, než je Ioniq 5 N. Zatím však pro něj nemají platformu a tak není stanoven žádný termín. Možná se tedy nějakého elektrického pokračovatele i30 N dočkáme, ale ještě to potrvá. A určitě nebude lepší…

Total
0
Shares
Mohlo by se vám líbit