Určitě jste zachytili informace o tom, že nejprodávanější auto světa je Tesla Model Y. Ono to ale vůbec není tak jednoduché…
V perexu jsem schválně nezmínil časové období, protože to je prvním parametrem, se kterým se dá kouzlit. Tím druhým je pak definice modelu.
Tesla se svými čísly kreativně čaruje už delší dobu. Jedním z triků je registrování většiny aut vždy na konci kvartálu. Nikdy jsem nevypátral, čím to přesně je, ale vůbec by mě nepřekvapilo, kdyby to byla čistě PR strategie. Tesla to dělala minimálně v letech 2019-2021, kdy jsme o tom psali poprvé, a soudě podle dnešních čísel to dělá dál.
Jak se to projevuje? Například v červenci 2021 Tesla uváděla 636 prodaných Modelů 3 v Evropě, v srpnu 7 828 a v září 24 419 kusů. Na konci čtvrtletí tedy prodává 40x víc aut než na začátku. A tak se to opakuje každý kvartál.
To vysvětluje, proč jste si čtyřikrát za rok mohli přečíst, že Tesla Model 3 nebo Model Y je nejprodávanější auto v Evropě. To je samozřejmě bombastický titulek a parádní reklama pro Teslu, ale realita byla jiná. Ten měsíc se prodalo “jen” 18 tisíc Renaultů Clio a podobná čísla se týkala i VW Golfu a Dacie Sandero, ale tyhle modely dosahovaly těch 17-18 tisíc každý měsíc, ne jenom každý třetí.
Nejprodávanější auto roku
Jenže letos přišli analytici z JATO Dynamics s tím, že Tesla Model Y se stala je nejprodávanější auto na světě za celý rok 2023, s celkem 1,23 miliony prodaných kusů. Zároveň ale dodali, že Toyota ještě neměla finální čísla ze všech trhů.
Určitou pochybnost do vítězství Tesly vnesl už vloni článek od Autoweeku, podle kterého Toyota jen v prvním kvartálu 2023 prodala 740 561 Coroll. Bohužel toto číslo nemůžeme nijak ověřit a tak ho přejdeme.
Nicméně, v únoru se Toyota konečně dopočítala všech prodaných vozů a potvrdila tato čísla: 944 000 prodaných RAV4 a 1 640 000 Coroll, čímž Model Y výrazně překonává.
Jenže tady nastává ten druhý problém. Corolla se prodává jako hatchback, sedan, kombi, ale i jako SUV Corolla Cross. Dá se to tedy všechno označit za Corollu? Naprosto bych pochopil, kdyby někdo protestoval proti Corolle Cross, přestože je na stejném podvozku a se stejnými motory.
Pak by se totiž dal Model 3 a Model Y taky označit za jedno auto, protože se taktéž liší téměř jenom karoserií. A dohromady se Modelů 3 a Y prodalo 1 739 707, tedy o sto tisíc víc, než všech Coroll.
Jenže pokud přistoupíme na tuto hru, pak by se mohly mezi Corolly započítat i modely CH-R nebo Prius, které jsou navzdory jinému jménu taky na stejném podvozku a se stejnou technikou. A to by zase vychýlilo počty směrem k Toyotě. Asi už chápete, v čem je ten problém… A zároveň musíte uznat, že není fér trestat Toyotu za rozmanité portfolio.
Nevýhoda širokého portfolia
Pamatujete, když BMW mělo v nabídce řadu 3, 5, 7 a X5? Zatímco o dvacet let později se to rozmělnilo na 1, 2, 2GT, 3, 3GT 4, 5, 6, 7, 8, X1, X2, X3, X4, X5, X6 a X7? Čím širší je nabídka, tím se jednotlivých modelů prodává méně, ale celkových prodejů je víc. A zákazníci nemusí hledat kompromis.
Pojďme si dát ještě jedno mentální cvičení. Řekněme, že Model Y je jen zvýšená verze Modelu 3, stejně jako Corolla Cross je zvýšená verze Corolly. Pokud by Toyota nabízela pouze Corollu a Corollu Cross a odebrala by z nabídky Prius, CH-R, Camry, Yaris, Yaris Cross i RAV4, pravděpodobně by obrovská část zákazníků skončila v Corolle a většina zákazníků RAV4 by si koupila docela podobnou Corollu Cross. I kdyby to byla jen polovina zákazníků a zbytek by odešel k jiným značkám, Corolla by byla vítězem a jasně nejprodávanější auto světa.
Je tedy vlastně úplně jedno, mezi kolik modelů si každá automobilka rozdělí své prodeje. Důležité je pořád to finální číslo. Toyota je s 10 miliony prodaných modelů světovou jedničkou, kterou těsně následuje Volkswagen, Hyundai Kia, Stellantis, GM a další. Tesla je s 1.8 miliony aut až na 14. místě, v Evropě dokonce až na 16. místě. Což je mimochodem pořád výborný výsledek a smyslem článku určitě není znevažovat fenomenální úspěchy Tesly. Přistupujte ale k bombastickým titulkům opatrně a s tímto kontextem v hlavě.
P.S.:
Ještě jako dovětek si dovolím pár poznámek. Nelze si nevzpomenout i na Apple. Ten, podobně jako Tesla, přinesl mezi mobilní telefony obrovskou revoluci a svým inovativním a originálním přístupem si vydobil unikátní postavení. A zatímco ostatní výrobci přichází každý rok s desítkami nových modelů, iPhone je pořád jen jeden (plus časem přibyla verze Pro a SE). Tesla i Apple jsou napůl statusová záležitost s drahou image a množstvím (občas až fanatických) fanoušků a napůl inovátoři s unikátním ekosystémem (iOS, superchargery) a množstvím uživatelsky přívětivých (i nepřívětivých) nápadů. A přestože ten jeden iPhone byl v minulém roce nejprodávanějším telefonem, mezi výrobci je jedničkou i nadále Samsung.
Ještě pár zajímavých čísel pro kontext:
- Nejprodávanějším autem v USA byl loni Ford F-series pickup (750 789 ks), za ním Chevy Silverado (543 319), Ram Pickup (444 926), Toyota RAV4 (434 943) a až pátá Tesla Model Y (385 900). 🇺🇸
Nejprodávanější modely v Evropě:
- Tesla Model Y (251 604)
- Dacia Sandero (234 715)
- Volkswagen T-Roc (204 610)
- Renault Clio (201 604)
- Peugeot 208 (193 679)
- Opel Corsa (188 154)
- Volkswagen Golf (183 716)
- Toyota Yaris Cross (176 285)
- Fiat 500 (173 187)
- Škoda Octavia (160 662)
- 14. Toyota Yaris (157 752), 22 . Toyota Corolla (130 256), 32. Tesla Model 3 (100 883)
Prodeje v Evropě, když sloučíme podobné modely:
- Tesla Model Y + Model 3: celkem 352 000 ks
- Toyota Yaris + Yaris Cross: celkem 334 000 ks
- VW Golf + VW T-Roc: celkem 389 000 ks
- VW T-Roc + T-Cross: 310 000 ks
- Škoda Octavia + Kamiq + Karoq: 337 000 ks
Prodeje v Evropě, když sloučíme sesterské modely prodávané pod jinými značkami:
- Opel Corsa + Peugeot 208: 382 000 ks
- Hyundai Tucson + Kia Sportage: 309 000 ks
- Audi A3 + VW Golf: 312 000 ks
- Škoda Octavia + VW Golf: 345 000 ks
Jinými slovy, kdyby chtěl mít Hyundai nejprodávanější model v Evropě, pravděpodobně by stačilo přestat tady prodávat Kiu 🙂
Pro Volkswagen by bylo cestou zrušit T-Cross, Taigo, T-Roc a namířit jejich zákazníky ke Golfu. Nebo naopak.
Celkové prodeje v Evropě 🇪🇺
- Volkswagen: 1 357 139
- Toyota: 828 484
- Tesla: 366 326