Chytnou se terenní sporťáky?


Během posledního týdne nás zaujaly dvě novinky. Obě vznikly v Evropě, obě pouze v jednom kusu, obě jsou stylová kupé a obě míří do sněhu. Tou první je Bentley Continental GT v úpravě pro GP Ice Race v Rakouském Zell am See, který se pojede už tento víkend. Závod na sněžném okruhu (provizorně postaveném na starém letišti) se do rakouského městečka vrátil loni po 45 letech a přilákal hodně pozornosti, přitom návštěvnost byla jen kolem 8 000 lidí. Přesto se to pro automobilky ukázalo jako výborná PR příležitost a tak letos Bentley nasadí upravený Continental GT s šestilitrovým přeplňovaným W12.

Bentey se snažilo zachovat vůz co nejvíc seriový, ale přibyla klec, požární systém a závodní sedačky. Zvýšila se světlá výška i rozchod kol, na střeše najdeme nové světlomety a držák na lyže, na kolech pak Pirelli Scorpion Ice Zero2 s hřebíky a o rámus se starají výfuky Akrapovic.

Podobnou úpravou si prošla i druhá novinka – Alpine A110 SportX. Ta se ale žádného závodu neúčastní, je to jen koncept pro automobilový festival v Paříži (neplést s Pařížským autosalonem), který právě probíhá. A110 SportX má zvýšený podovozek (o 60 mm), širší rozchod i blatníky (o 80 mm) a samozřejmě držák na lyže. Narozdíl od Bentley zůstává Alpine pouze zadokolkou. Každopádně, vypadá zajímavě.

A to nás přivádí k myšlence, jestli jsou terénní sporťáky tou další subkategorií, která čeká na svůj rozjezd. Už jsme tu měli koncept terénního Lamborghini Huracán Sterrato, který má údajně zamířit v roce 2021 do prodeje. Atmosferický V10 pochází z modelu Performante a dává tak celých 631 koní. Haldex 5. generace posílá většinu výkonu na zadek a světlá výška je zvětšena o 47 mm. Přibyla i ochrana podvozku a zvětšily se nájezdové úhly, takže v terénu to tenhle Huracán myslí opravdu vážně.

Neměli bysme zapomenout ani na Ariel Nomad, který vypadá, že bude neskutečně zábavný v terénu i na silnici. Mezi ostatní přizvedlá sportovní auta v tomto článku moc nezapadá, ale silniční Ariel Atom vypadá taky jako z jiného světa. A tohle je v podstatě jeho přizvedlá verze, takže stejný koncept.

A taky tu máme znovuobjevenou fascinaci přizvedlými legendami jako Porsche 911, inspirované závodními SC Safari nebo dakarskými 959. Mimochodem, terénní úprava překvapivě dost sluší i starým Nissanům 240Z.

Přizvedlých aut se obejvuje čím dál víc, a když ne v reálu, tak aspoň na počítačovém renderu. Těžko říct, jestli v tom hraje roli popularita SUV, kdy potřebujeme terénní „všechno“, nebo volání po dobrodružství, kterého je v dnešní době čím dál méně. Nebo že by vzpomínky na brutální rally monstra skupiny B?

Jak to tedy bude? Myšlenka je to zajímavá, ale sportovních aut je čím dál míň a je to, bohužel, spíše vymírající druh. Takže moc šancí na offroadové sporťáky nevidím. Zatím jsou to všechno jen koncepty nebo velmi limitované edice, které mají od seriové výroby hodně daleko. A tak asi jediným, opravdovým, seriově vyráběným offroadovým sporťákem zůstává Mega Track od francouzské automobilky Aixam. Tahle bestie s 390 koňovým atmosferickým V12, pohonem všech kol a světlou výškou až 33 cm (!) se vyráběla od roku 1992 do 1995 a stála neskutečných 10,6 milionu tehdejších korun (Bugatti EB110 v té době 12 mil Kč). S tou seriovostí to ale ani tady není tak horké, vzniklo jen 5 kusů…


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.