To nekonečné čekání je konečně za námi. Poslední Top Gear s původní trojicí byl vysílán 28 června 2015. Tři měsíce po té, co bylo oznámeno, že Clarkson u BBC končí.
Letos v březnu jsme se dočkali nového Top Gearu, který shromáždil nejnesympatičtější postavy automobilového světa a Chrise Harrise. Tehdy jsem k tomu napsal pár dojmů, ale byl to tak dlouhý a smutný článek, že jsem ho raději smazal a nezveřejnil. A teď, 20 měsíců po Clarksonově příhodě se steakem a pěstí, konečně můžeme vidět jeho novou show. Tedy, vlastně nemůžeme, ne oficiálně. Ale nějakou neoficiální cestu si určitě najdete… Tady je pár dojmů z první epizody, snad bez spoilerů.
Nějaké zvěsti o nejdražší televizní úvodní scéně v historii už jsme zaslechli a teď už víme, za co bylo těch cca 82 000 000 Kč utraceno. Z celé úvodní epizody je to zdaleka nejlepší část. Je to taky velký vztyčený prostředníček BBC a “novému” Top Gearu, což z toho dělá výborně utracené peníze. Celý úvod je skvěle natočený a parádně graduje. Vidíme odkazy na Mad Maxe i na festival Burning Man. A když už to vypadá, že epičtější už to nebude (pozor, spoiler), objeví se Breitling Jet Team a já mám úsměv od ucha k uchu. V ten moment je jasné, že Top Gear je zapomenut, že Grand Tour je v dobrých rukách, a že i když vás něco srazí do kolen, nesmí vás to zastavit, ale jen posilnit. Svět má zase svůj původní Top Gear a všechno je opět v pořádku.
Jako první díl nového pořadu je potřeba spousta vysvětlování a tak se vlastně k autům tolik nedostaneme. Další díly v tomhle snad budou mnohem lepší. Nicméně, i to minimum obsahuje to nejatraktivnější, po čem by tak dnešní automobilová cílovka mohla prahnout – svatá trojice hypersportů, BMW M2 a Ferrari 488. A všechno je v pořádku. Vysoká kvalita, nemnoho reálných informací i tradiční humor – vše dobré i špatné, na co jsme ze starého Top Gearu zvyklí.
Je tu i pár novinek. Vypadá to, že nejotravnějšího segmentu – Star in a reasonably price car – se zbavíme (!). Nová je i testovací trať, tentokrát na bývalé letecké základně RAF Wroughton. Má tvar viru Ebola a proto si hned získala přezdívku Eboladrom. Černý humor triu zůstal. Nicméně, při sledování trati si nemůžu nevzpomenout na řadu nehod a výletů mimo trať, které se v Top Gearu za ta léta objevily. Kolem trati Top Gearu byla totiž jen neškodná tráva, ale tady jsou domy, ovce, les a klec plná elektřiny. Trochu obav by mohl vyvolat i nový Stig – je to totiž tlustý americký buran odrostlý v sérii Nascar. Nicméně, dal bych mu šanci, podle tohoto článku na Jalopniku by to s volantem mohl umět. A přiznejme si, Stig většinou taky úplný sympaťák nebyl.
Celkově mám z The Grand Tour skvělý pocit. Některé části byly trochu mimo – třeba “bitka” s diváky nebo sestřelení dronu. Ale zbytek dává tušit, že nás čeká dobrá jízda. A závěrečné měření časů svaté trojice, které Clarkson okořenil ještě mimořádně hloupou sázkou (nicméně, pokud novinky o Clarksonovi sledujete, víte jak to dopadne a tak asi tušíte, že to nebyl spontánní moment), bylo i výjimečně napínavé. Ve výsledku tedy máme klasickou filmovou šablonu – sympatické sžití s postavami na začátku, humor uprostřed a napínavé finále na konci. Oni vážně vědí, co dělají. Nechci Grand Tour přechválit, měl mouchy, ale vysoká očekávání naplnil. Další díl už za pár dní.
P.S: Pokud jste, stejně jako já, nepochopili vtip s Bradem Pittem během znělky segmentu Celebrity brain crash, nemusíte se stydět. Pochopí ho jen ti, co sledují drby ze života celebrit. Vězte tedy, že Angelina Jolie Brada obvinila z nadměrného kouření marihuany. Pak už vám to docvakne. No, tenhle nebyl z nejlepších.