Asi všichni známe ten pocit, když se nám podaří správně hitnout apex, vykouzlit dlouhý drift nebo projet trasu rychleji než minule. Ale jak je spousta typů aut, tak je i spousta typů radostí, co s nimi můžete zažít. Když se nad tím člověk zamyslí, téměř každé auto dokáže nějakým způsobem potěšit.
1. Adrenalin a spojení s autem – Sportovní auta
Tady je to jasné. Pořádně se projet, užít si zvuk motoru, akceleraci, chování v zatáčkách, vytáčet, zatáčet, řadit, podřazovat… Znáte to, nemá cenu se rozepisovat. Máloco petrolheada potěší tolik, jak pořádná projížďka.
2. Dobrodružství a objevování – Terénní auta
Ono se to nezdá, ale řádit v kalužích může být někdy i mnohem větší zábava, než prohánět supersport po okruhu. Jet rychle po polňačce a vidět v zrcátkách kilometrový oblak prachu, projet se po pouštních dunách nebo po písečné pláži s půlkou auta ve vodě, vytáhnout lanem spoluobčana zapadlého ve sněhu, nebo si užít expedici do rumunských hor – to všechno má obrovské kouzlo a závan dobrodružství. A to každý chlap potřebuje.
3. Ego boost – Attention whores
Přiznejme si to. O všech těch italských placatých nádherách sice toužíme kvůli jejich motoru, podvozku a všem těm radostem z bodu 1, ale ta pozornost, kterou přitahují, je občas taky příjemná. Sám sice hlasitě opovrhuji těmi, co si koupí Lambo a pak s ním jezdí jen po Pařížské, ale musím přiznat, občas bych tomu asi taky neodolal. Ano, stydím se, a ano, jsou to ty nejnižší pudy, ale občas to ego naboostovat potřebujeme (jen to nepřehnat!)
4. Spojení s krajinou – Kabriolety
Kouzlo kabrioletů jsem taky objevil teprve nedávno. Třeba ta Z4, kterou občas na těchto stránkách zmiňuji, je relativně zábavné řidičské auto. A s nasazenou střechou se dá prohánět po okreskách velmi příjemným způsobem. Ale jakmile se udělá hezky, jdou dolů spolu se střechou i otáčky a rychlost. Najednou je přirozené jen tak plout krajinou pod hranicí rychlostních limitů a na všechno zapomenout. Jen pozor na to, kde tu střechu stahujete – ve městě je z nějakého záhadného důvodu hrozně jednoduché vypadat v kabriu jako idiot.
5. Klid a pohoda – Pohodlná auta
Takovými občas opovrhujeme, protože bývají ztělesněním nudy. Ale pokud většinu řidičského času trávíte v něčem s //Mkovým, RSovým nebo jakýmkoliv jiným sportovním podvozkem, po přesednutí třeba jen do obyčejného Superbu na standardních kolech vás čeká velká úleva. Najednou není potřeba se vyhýbat každému kanálu a jízda po Praze nebo po D1 přestává být takové utrpení. Stojí to za vyzkoušení.
6. Seberealizace – Project car
Sem řadím veterány, youngtimery, oldtimery, skládačky typu Caterham a tuning v jakékoliv podobě – od japonských Bosozoku přes Stance nebo český tuzing až po fajnovky jako Gemballa, Brabus apod. Sledovat, jak se vám zhmotňuje váš individuální sen – ať už vlastníma rukama nebo někým jiným – patří mezi velká životní uspokojení.
7. Svoboda – Křáp
Tohle je moje nejoblíbenější kategorie. Auta totiž něco stojí – peníze, čas, nervy. Svoje miláčky musíme opečovávat, čistit, chránit před počasím i dalšími řidiči. A když se to nepovede, následuje velké mrzení. U této kategorie ne. Řadím do ní auta, která jsou nám jedno – 20 let starý obouchaný křáp, který na noc ani nezamykáte. Můžete ho zaparkovat na Cejlu a 2 měsíce ho tam nechat, aniž byste si na něj jednou vzpomněli. Nemusíte ho mýt, vysávat, voskovat nebo do něj lít V-power. Je to jen užitkové zboží na doježdění. Ideální bojovník do města. A po pár letech ho zahodíte a pořídíte jiný. Právě tahle kategorie nám dává tu největší svobodu a s tím i obrouvskou radost. Takovou jinou, ale velkou.
Když na to tak koukám, myslím, že vybrat jednoho zástupce z každé skupiny by dalo dohromady garáž snů. Já bych ji poskládal z těch sedmi aut, co jsou tu na obrázcích :). Jak to vidíte vy?