Rekord Cannonballu pokořen


Název Cannonball Run jste nejspíš slyšeli v souvislosti s filmem Tajný závod, který pojednává o automobilovém závodě napříč Spojenými státy. Startuje se v New Yorku a cíl je v Los Angeles. Pravidla nejsou, jde jen o to se dostat co nejrychleji z jednoho konce kontinentu na druhý, což dělá při nejkratší cestě 4468 km.  Asi taky víte, že se filmy na tuto tématiku inspirovaly skutečným tajným závodem. První neoficiální závod se konal v roce 1971 a čas ustanovil americký automobilový novinář a zakladatel tohoto závodu Brook Yates časem 40h a 51 minut s dodávkou Dodge. Příští rok si pak Brook pořídil už vhodnější auto – Ferrari Daytona – a čas se hned zlepšil o více jak 5 hodin. Brookova éra závodu trvala až do roku 1979, kdy se konal poslední neoficiální závod, který vyhrál Dave Yarborough na Jaguaru XJS časem 32 hodin a 51 minut. To je pro představu průměrná rychlost 136 km/h! Pod tíhou pozornosti státních represivních složek se pak na závod na dlouhou dobu zapomnělo.

 

 

Mluvit se o něm začalo zase v roce 2006, kdy Axel Roy (syn jednoho z původních závodníků) ustanovil nový rekord v BMW M5 E39 časem 31 hodin a čtyři minuty s průměrnou rychlostí 145 km/h. O této jízdě vznikl i dokumentární film a kniha. Tuto knihu můžu jen doporučit (pozn. od Michala: Já taky! Recenze bude brzy). Byla to v podstatě první kniha, kterou jsem si přečetl v angličtině. Axel v ní třeba vysvětluje, jak se vyhýbal policistům, jaké používal antiradary a jak celou jízdu plánoval včetně zastávek na benzín.

 

 

Jenže jak se říká, rekordy jsou od toho, aby se překonávaly, takže i v této hyperkorektní době se stále nachází odvážlivci, co tyto rekordy zkoušejí překonat. V roce 2013 to dokázali Ed Bolian a Dave Black v Mercedesu CL 55AMG s časem 28 hodin a 50 minut. A od té doby to zkusilo ještě minimálně 20 posádek, ale jen jedné se podařilo rekord překonat. O nový rekord se postarali letos Arne Toman, Doug Tabbutt, a Berkeley Chadwick, kteří vyjeli z garáží v New Yorku v upraveném Mercedesu E63 AMG a časem 27 hodin a 25 minut přepsali rekordní tabulky.

 

 

U této jízdy vycházela průměrná rychlostí na 165,9 km/h včetně všech zastávek! Maximální rychlost pak byla 310 km/h. Také vám to přijde skoro nemožné v dnešní době plné kamerových a policejních kontrol? Už v 70. letech se říkalo, že s rostoucím provozem a policejními hlídkami už nebude možné rekordy překonat, ale přesto se to povedlo. Klíčovou roli nesly nové technologie. Posádka spoléhala na aplikaci Waze na iPhonu i iPadu, dvě navigace Garmin, Google mapy, laserová rušička, radarové detektory, policejní skenery, CB vysílačka, ale i letadlový protikolizní systém (používá se u menších letadel, aby upozornil na letadla v okolí) na odhalení policejních letadel nebo termoskop na střeše vozu – ten fungoval výborně na odhalování zvěře v noci, ale přes den byl schovaný.

Mercedes-Benz E63 AMG z roku 2015 upravený firmou AMS měl pro tuto jízdu snížený výkon „jen“ na 700 koní (plnohodnotná verze ALPHA 9 má přes 950 koní), vysokorychlostní celoroční pneumatiky (jelo se na podzim) a přídavnou nádrž na 170 litrů paliva, což znamenalo celkovou kapacitu 250 litrů benzinu. Díky tomu se jelo jen na 4 zastávky a celkově se na benzinkách stálo jen 22 minut. Kromě výkonu se ubíralo i na nápadnosti – všechny znaky AMG byly sundány, karbonové ozdůbky přelepeny, červené brzdové třmeny přelakovány na šedo a zadní světla byla částečně zakrytá, aby auto vypadalo spíš jako stará Honda Accord než AMG, tedy co nejvíc nudně, anonymně a ne moc rychle. Brzdová i zadní světla bylo možné zcela vypnout, což má dvě funkce. Ta brzdová na to, aby řidič mohl při setkání s policisty snížit rychlost, aniž by ho prozradila brzdová světla, a to kompletní vypnutí zadních světel už si domyslíte :). Posádce pomáhalo i 18 spotterů z řad jejich zákazníků, závodníků a dalších nadšenců, kteří jeli danou trasu před hlavním vozem a monitorovali policejní aktivity.

Přes perfektní přípravu pár horkých chvilek bylo. Jeden policejní Charger posádku sledoval tak dlouho, že ztratili kolem 20 minut. Došlo i na technické problémy, kdy vůz vypověděl ve třetí čtvrtině cesty službu, ale po vypnutí a zapnutí motoru se zase chytil a fungoval bez problému – to bylo způsobeno nekvalitním benzínem s 91 oktany. A jedna policejní zastávka se nakonec taky konala – jednoho spottera zastavili při 210 km/h.

 

Pokud Vás zajímá více detailů o této cestě, tak doporučuji krátké dokumentární video, které posádka vydala:

 

Asi jste již poznali, že mám pro tento druh rekordních jízd slabost. Nebudu se tedy tajit, že i mě občas napadnou podobné rychlostní rekordy proveditelné tady u nás. V našich končinách se asi nejvíce nabízí trasa Brno-Praha, která se při troše štěstí dá zvládnout pod hodinu. Samotného by mě ale zajímalo, jaký je vůbec nejlepší čas. Nevíte to? Ideálně s důkazem… :)

 


Jirka je spoluzakladatelem Revheada a protože nevynechá jedinou příležitost se setkat s lidmi podobně nakaženými motorismem, založil komunitu Revhead Society. Vystudoval automobilní a dopravní inženýrství a i jeho profesní práce se motá kolem vývoje motorů. Na slovo diesel zakleje.