Život s pickupem


Pickupy jsou zvláštní kategorie aut. V USA a v Kanadě je řada F od Fordu nejprodávanějším vozem už desítky let a různí bojovníci v zemích třetího světa na své Hiluxy taky nedají dopustit. V Evropě si ale stále nenachází své místo. Na vození zboží máme dodávky a do terénu .. do terénu vlastně nejezdíme. A tak na pickupy koukáme hlavně v seriálech z dálného západu a ve zprávách z blízkého východu. I díky tomu ale mají zvláštní kouzlo – závan dobrodružství, svobody, amerických kovbojů, australských surfařů a pouštních dobyvatelů. Nejeden petrolhead po nich aspoň jednou zatoužil, takže když přišla příležitost, vzali jsme jeden z nových pickupů a zkusili s ním žít.

Zkusili jsme parkovat v pražském Karlíně, jezdit do nákupních center, dát služební cestu do Německa a zpátky, vozit nákupy, jezdit do práce i k doktorovi. Do lesa i na dálnice, do města i na okresky. V dešti, sněhu, mlze a během největší ledovky, jakou pamatuju.

 

Isuzu D-Max

 

Co je pod kapotou?

Využili jsme aktualizované Isuzu D-Max v nejvyšší výbavě a ve variantě Double Cab, která se svými 4 dveřmi a místem pro 4-5 lidí blíží standardnímu autu nejvíc. Prodává se s jedním motorem – turbodieselem s obsahem 1989 ccm o výkonu 163 koní. To je vlastně první specifikum pickupů prodávaných v Evropě – drtivá většina z nich má v nabídce jen jeden motor: čtyřválcový turbodiesel s obsahem 1,9 až 2,4 l a výkonem mezi 150 a 200 k. Vyjímkou je VW Amarok, který se nově prodává jen s 3.0 V6, a Ford Ranger, který k standardnímu čtyřválci 2,2 nabízí ještě šestiválec 3,2 l. Tyto dva modely potvrzují dojem, že jsou (snad ještě s Mercedesem třídy X) jediní zástupci pickupů, které míří i na “neužitkové” zákazníky, kteří pickup prostě jen chtějí – jako lifestylovou volbu. Ostatní pickupy v ČR cílí hlavně na firmy a živnostníky.

 

Jak se s pickupem jezdí?

Po usednutí za volant cítíte velikost auta. Délka přední kapoty se odhaduje těžce, ale kde končí zadek, to je ještě horší. Tenhle pocit ještě umocňuje vědomí, že máte drsný stroj, který si jen tak neublíží, zatímco křehké Fabie sousedů můžou vaše parkování odskákat mnohem hůř. Městským provozem se tedy pohybujete o dost opatrněji. D-Max ale zároveň vzbuzuje u ostatních řidičů respekt a tak ochotně uhýbají a nepřetlačují se o pruhy.

 

Isuzu D-Max

 

Městské disciplíny se dají s pickupem zvládnout v pohodě – ať už parkování na ulici nebo v podzemních garážích. Časem si na velikost zvyknete a problémem zůstává jen podélné parkování, kde musíte najít místo pro 1,5 auta. I na dálnici pickup funguje, D-Max je překvapivě stabilní a taková příjemná cestovní rychlost se pohybuje kolem 140 km/h. To je hluk motoru ještě snesitelný, po přidání auto ještě zrychluje a máte všechno pod kontrolou a v klidu, i za deště. Ve vyšších rychlostech už to takový klid není – přecejenom je to dvoutunová zadokolka s vysokým těžištěm. V kombinaci se zmíňenou ledovkou a deštěm jsem na hledání limitů auta neměl odvahu. Nicméně, i dálnice je v pohodě. Na okreskách se taky žádné drama nekoná. Na velikost auta si zvyknete rychle. Prostě jen sedíte výš v trochu těžším autě. A v terénu už je to absolutní pohoda. Kam si to namíříte, tam projede. S ledovým klidem a naprostou samozřejmostí. Cokoliv jsem na něj vymyslel, to prostě projel. Až jsem se cítil trochu trapně, že se ani nezapotí. A to jsem ani nezapínal pohon všech kol.

Standardům se vymyká jen chování při přejezdu nerovností. D-Max má starý dobrý rám z jednoho kusu a tuhou zadní nápravu s listovými péry, což znamená, že pokud je korba prázdná, záď se trochu natřásá. To je ale klasika u všech pickupů a s rostoucím zatížením se jízda zklidňuje. Není to ale nic dramatického a D-Max působí pevně a ani pražská dlažba, koleje a kanály ho nerozhodí.

 

Jak se s pickupem žije?

Hlavní rozdíl oproti standardnímu SUV je samozřejmě v obrovské nákladové ploše. Když máte co odvézt, je to fajn. Ale když vezete dvě igelitky s nákupem, čeká vás v cíli sbírání nákupu z celé korby. Ta plocha je navíc tak velká, že z jakéhokoliv místa dosáhnete tak sotva na její půlku. Takže než nákup sesbíráte, budete chvilku běhat kolem. V téhle chvíli vstupují do hry různé nástavby a oddělovače prostoru, bez kterých to nepůjde.

Jinak je to ale jen velký offroad. Za špatného počasí se v něm budete cítit jistě, bezpečně a izolovaně od ostatního světa, a za dobrého počasí budete řádit v blátě a hledat opuštěné lomy. Pokud vás tohle baví a máte ho kde parkovat, běžte do toho.

 

Černý pickup Isuzu D-Max v lese

 

Potřebujete ho?

Když pracujete v kanceláři a žijete ve městě, je velmi těžké si nákup pickupu obhájit. Nicméně, ta idea je pro mě tak přitažlivá, že jsem celou dobu přemýšlel, jak si zařídit život tak, abych ho potřeboval. Otevřu si restauraci? Nebo eshop se zbožím, které bych mohl na korbě vozit? Myslím, že pár dní s pickupem mě motivovalo víc, než všechny Forbesy dohromady.

Abych tedy odpověděl, pravděpodobně ho nepotřebujete. Ale jakmile to zkusíte, budete ho chtít. A pak už je to na vás.

 

Recenzi D-Maxu čekejte už brzy.


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.