Nová Z4 – co ten design?


Většinou mi trvá několik dní, než ze sebe vypotím článek. Tenhle jsem ale spáchal během 20 minut od představení nové Z4. Emoce jsou emoce, tohle prostě muselo ven.

Nová Z4 mě zaskočila zrovna v momentě, kdy jsem byl se současnou generací (E89) projíždět silnice v Rakouských Alpách. Což byl zároveň moment, kdy jsem se rozhodl, že moje další auto bude právě Z4. A jestli první (E85) nebo druhá (E89) generace, to nejspíš rozhodnou finance. E89 máme v rodině už od jara 2009, byla to jedna z prvních v Brně, a přestože je to základní verze s 2,5 l (207 k) se základní výbavou, přirostla mi k srdci a patří k nejlepším autům, se kterými jsem měl zatím tu čest. Projel jsem s ní většinu známých alpských průsmyků i spoustu neznámých silnic – blíž i dál, vzal ji na pár okruhů, a byla i u toho, když jsme se s Jirkou jeli poprvé projet a vymysleli tenhle blog.

To citové pouto tam prostě je, proto jsem byl hodně napnutý, s čím BMW po deseti letech (E89 byla ve výrobě dlouhých 7 let!) přijde.

Takže, tady ji máme, v plné parádě. Nová Z4 G29. Tady ve verzi M40i First Edition:

A upřímně říkám, že to je zklamání. Většina reakcí taky není zrovna kladných – často se skloňuje Fiat 124 Spider, Mazda MX-5 nebo designové prvky z Kii. Sám bych tyhle estetické detaily přehlédl, vzhled je hodně subjektivní záležitost, ale co nemžu odpustit je ten odklon od tvarů klasického roadsteru – dlouhé kapoty a bočních linií dávající najevo sílu ve předu a pohon zadních kol.

Pojďme se podívat na ty nejhezčí, nejklasičtější a nejlegendárnější roadstery:

Jaguar E-Type

Vidíte to tam?

A BMW to moc dobře ví – je to vidět výše u nádherného modelu 507, ale i níže a mnohem později u modelu Z8 – taky jednoho z nejhezčích aut všech dob:

Není divu, že podobné proporce se BMW snažilo zachovat i u obou generací Z4:

Ty linie jsou jasně vidět a přesně víte, co můžete čekat – silný motor vepředu, nízké těžiště a pohon na zadní kola. Auto působí agilně, lehce a přitom svalnatě. Klasický roadster. Proporčně není co vytknout. Nikde nic nepřibává, nikde žádná „masa hmoty“.

A teď to srovnejme s novou Z4:

Stejně bezpohlavní, nezáživná (a to tu máme tu nejagresivněji vypadající variantu) a těžkopádná jako 8 let starý konkurent od Mercedesu – SLC:

Nejhorší je to z tříčtvrtečního pohledu zezadu, kdy je cítit ta „hmota“ v zadní části a dá se očekávat, že Z4 bude potřebovat velká kola.

BMW slibuje, že rozložení hmotnosti bude 50:50 a snad se dočkáme schopného podvozku i dobrých motorů – šestiválec bude ale nejspíš jen jeden a atmosféra žádná. Každopádně, vzhledově má současná generace rozhodně navrch. Což znamená, že si bude nejspíš dál držet vysokou cenu. Špatná zpráva pro mě.

Jak se nová Z4 líbí vám?


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.