Recenze: Chevrolet Corvette Stingray


Corvette měla v automobilovém světě vždy zvláštní postavení. Když odhlédneme od Viperu, který je i na amerických silnicích exotem, je Corvette jediná reálná odpoveď na evropské sporťáky. A přesto ji my hardcore petrolheadi v Evropě nebereme moc vážně. Každá nová generace byla chválena za zlepšení chování a s každou generací jsme slyšeli, že už je to konečně sporťák evropského střihu, ale své reputaci nikdy plně nedostála. A teď tu máme sedmou generaci, která opět přichází s aurou skutenčně sportovního vozu. Jak to dopadlo, jsme zjišťovali v okolí Los Angeles.

 

Chevrolet Corvette Stingray C7 near Neptune's Net

 

Corvette byla vždy trochu buranská, takový sporťák pro dělnickou třídu. Nikdy nebyla průkopníkem nových technologií, interiér vždy zaostával, motor vždy trochu chuligánský a chování nikdy tak vytříbené, jako třeba u 911. Možná to byly ale jen kulturní rozdíly – Evropa byla vždy trochu sofistikovanější, ať už v umění, módě nebo právě v automobilovém průmyslu.

 

Abych to nenatahoval, nic moc se nezměnilo. Ale není to nutně špatně. C7 se mi totiž zaryla hodně hluboko pod kůži. Začněme u vzhledu. Ten u Chevroletu trefili na jedničku. Slabší je to snad jen z profilu, kde mi připadá, že linie nad zadními koly se zvedá hodně vysoko a dost prudce. Z většiny úhlů ale auto vypadá fantasticky a žlutá barva s černými koly tomu pomáhá. V reálu ale vypadá ještě líp v červené, zájemcům doporučuji.

 

Chevrolet Corvette Stingray C7 near Malibu

 

Corvette je k dispozici ve dvou karosářských verzích – kabriolet a kupé. I to má ale oddělávací střešní panel a je spíš targou. Střešní díl přesně zapadne do své přihrádky v kufru a nasazení je otázka zhruba 30 vteřin. Interiér prošel výrazným zlepšením oproti C6, ale přesto je to pořád amerika – kvalita zpracování průměrná a třeba podobný multimediální systém byste u Porsche našli tak před 10 lety. Kufr je v podstatě jen odkládacím prostorem za sedačkami, ale na menší road trip by stačit mohl. Sedačky by mohly být úžší a sedí se relativně vysoko (víš než třeba v Z4), rozsah nastavení volantu by taky mohl být lepší, ale nakonec ideální polohu nacházím.

 

Nastartování je parádní divadlo – motor vyštěkne a celé auto se oklepe, jakoby se samo leklo. Pak se ale srovnají otáčky a už působí klidně. Převodovku můžete mít manuální se 7 stupni nebo 8-stupňový automat s pádly. Ten tu máme i dnes. A funguje zajímavě. Při zařazeném Déčku můžete řadit pádly, ale pokud necháte zařazený stupeň příliš dlouho, vrátí se do automatického režimu. Páku převodovky ale můžete posunout do režimu M a pak už řadíte jen manuálně a převodovka sama nepřeřadí, ať ji budete trápit jakkoliv.

 

Chevrolet Corvette Stingray C7 Interior

 

Ráno se posouvám Los Angeleskou dopravní špičkou. Automat řadí rozvážně, motor si bručí to svoje a podvozek zvládá nástrahy ulic s klidem. Kdybych jel v Z4 nebo Boxsteru, asi bych se necítil jinak. Jenom trochu nudněji. Když ale nastupuje čtyřproudovka do Malibu, je cítit, že tenhle motor má sakra sílu. Na prázdných okreskách v přilehlých kaňonech se to potvrzuje. V přímce působí Corvette až neskutečně rychle. V zatáčkách podvozek drží, brzdy fungují jak mají a nenapadá mě, na co si stěžovat. Snad na lehčí nedotačívost při vjezdu do zatáčky. Zároveň ale cítím, že zadek je hodně nadšený a nedělá mu problém si trochu odskočit. Tady se musíte hodně soustředit. Celý jízdní zážitek je ale definován motorem. Točí se vysoko a jeho síla je ukrutná a nakažlivá.

 

 

Hlinikový osmiválec small block LT1 má obsah 6,2l a je překvapivě moderní. V základu má 455 koní a 610 Nm, přesto váží jen 211 kg (pro srovnání TwinTurbo 4,4 od BMW má 407 k, 600 Nm a 228 kg). K tomu mu pomáhá přímé vstřikování, variabilní časování ventilů a ke spotřebě zase vypínání 4 válců při nižší zátěži. Jasně, nic, kvůli čemu bychom dnes psali domů, ale na hloupý americký motor bych si nestěžoval. Ostatně, zrychlení na sto za 3,8 sekundy s atmosferickým motorem pořád patří k tomu lepšímu.

 

Přichází tedy ta finální otázka – může se Corvette srovnávat s 911 nebo s M4? Pro mě je C7 větší divočina. Motor má větší sílu, dělá větší kravál (i když ne třeba tak libozvučný, jako V10 v M5 E60, kterou jsem řídil hned po té), vypadá fantasticky, můžete si oddělat střechu a přitom stojí půlku ($56 tis. vs $91 tis. za základní 911). M4 může být modernější, luxusnější, sofistikovanější, ale pokud preferujete krvavý steak před foie gras, užijete si s C7 víc srandy. A o tom to je.

 

Chevrolet Corvette Stingray C7 Malibu

 

Fotogalerie:

 

Hodnocení:


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.