Recenze: Chevrolet Corvette Stingray


Corvette měla v automobilovém světě vždy zvláštní postavení. Když odhlédneme od Viperu, který je i na amerických silnicích exotem, je Corvette jediná reálná odpoveď na evropské sporťáky. A přesto ji my hardcore petrolheadi v Evropě nebereme moc vážně. Každá nová generace byla chválena za zlepšení chování a s každou generací jsme slyšeli, že už je to konečně sporťák evropského střihu, ale své reputaci nikdy plně nedostála. A teď tu máme sedmou generaci, která opět přichází s aurou skutenčně sportovního vozu. Jak to dopadlo, jsme zjišťovali v okolí Los Angeles.

 

Chevrolet Corvette Stingray C7 near Neptune's Net

 

Corvette měla vždy image sporťáku pro dělnickou třídu. Nikdy nebyla průkopníkem nových technologií, interiér zaostával, motor vždy trochu chuligánský a chování nikdy tak vytříbené, jako třeba u 911. Možná to byly ale jen kulturní rozdíly – i Evropa se prezentuje jako sofistikovanější, ať už v umění, módě nebo právě v automobilovém průmyslu.

 

Abych to nenatahoval, nic moc se nezměnilo, ale není to nutně špatně. C7 se mi totiž zaryla hodně hluboko pod kůži. Začněme u vzhledu. Ten u Chevroletu trefili na jedničku. Slabší je to snad jen z profilu, kde mi připadá, že linie nad zadními koly se zvedá hodně vysoko a dost prudce. Z většiny úhlů ale auto vypadá fantasticky a žlutá barva s černými koly tomu pomáhá. V reálu ale vypadá ještě líp v červené, zájemcům doporučuji.

 

Chevrolet Corvette Stingray C7 near Malibu

 

Corvette je k dispozici ve dvou karosářských verzích – kabriolet a kupé. I to má ale oddělávací střešní panel a je spíš targou. Střešní díl přesně zapadne do své přihrádky v kufru a nasazení je otázka zhruba 30 vteřin. Interiér prošel výrazným zlepšením oproti C6, ale přesto je to pořád amerika – kvalita zpracování průměrná a třeba podobný multimediální systém byste u Porsche našli tak před 10 lety. Kufr je v podstatě jen odkládacím prostorem za sedačkami, ale na menší road trip by stačit mohl. Sedačky by mohly být úžší a sedí se relativně vysoko (víš než třeba v Z4), rozsah nastavení volantu by taky mohl být lepší, ale nakonec ideální polohu nacházím.

 

Nastartování je parádní divadlo – motor vyštěkne a celé auto se oklepe, jakoby se samo leklo. Pak se ale srovnají otáčky a už působí klidně. Převodovku můžete mít manuální se 7 stupni nebo 8-stupňový automat s pádly. Ten tu máme i dnes. A funguje zajímavě. Při zařazeném Déčku můžete řadit pádly, ale pokud necháte zařazený stupeň příliš dlouho, vrátí se do automatického režimu. Páku převodovky ale můžete posunout do režimu M a pak už řadíte jen manuálně a převodovka sama nepřeřadí, ať ji budete trápit jakkoliv.

 

Chevrolet Corvette Stingray C7 Interior

 

Ráno se posouvám Los Angeleskou dopravní špičkou. Automat řadí rozvážně, motor si bručí to svoje a podvozek zvládá nástrahy ulic s klidem. Kdybych jel v Z4 nebo Boxsteru, asi bych se necítil jinak. Jenom trochu nudněji. Když ale nastupuje čtyřproudovka do Malibu, je cítit, že tenhle motor má sakra sílu. Na prázdných okreskách v přilehlých kaňonech se to potvrzuje. V přímce působí Corvette až neskutečně rychle. V zatáčkách podvozek drží, brzdy fungují jak mají a nenapadá mě, na co si stěžovat. Snad na lehčí nedotačívost při vjezdu do zatáčky. Zároveň ale cítím, že zadek je hodně nadšený a nedělá mu problém si trochu odskočit. Tady se musíte hodně soustředit. Celý jízdní zážitek je ale definován motorem. Točí se vysoko a jeho síla je ukrutná a nakažlivá.

 

 

Hlinikový osmiválec small block LT1 má obsah 6,2l a je překvapivě moderní. V základu má 455 koní a 610 Nm, přesto váží jen 211 kg (pro srovnání TwinTurbo 4,4 od BMW má 407 k, 600 Nm a 228 kg). K tomu mu pomáhá přímé vstřikování, variabilní časování ventilů a ke spotřebě zase vypínání 4 válců při nižší zátěži. Jasně, nic, kvůli čemu bychom dnes psali domů, ale na hloupý americký motor bych si nestěžoval. Ostatně, zrychlení na sto za 3,8 sekundy s atmosferickým motorem pořád patří k tomu lepšímu.

 

Přichází tedy ta finální otázka – může se Corvette srovnávat s 911 nebo s M4? Pro mě je C7 větší divočina. Motor má větší sílu, dělá větší kravál (i když ne třeba tak libozvučný, jako V10 v M5 E60, kterou jsem řídil hned po té), vypadá fantasticky, můžete si oddělat střechu a přitom stojí půlku ($56 tis. vs $91 tis. za základní 911). M4 může být modernější, luxusnější, sofistikovanější, ale pokud preferujete krvavý steak před foie gras, užijete si s C7 víc srandy. A o tom to je.

 

Chevrolet Corvette Stingray C7 Malibu

 

Fotogalerie:

 

Hodnocení:


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.