7 typů automobilových radostí


Asi všichni známe ten pocit, když se nám podaří správně hitnout apex, vykouzlit dlouhý drift nebo projet trasu rychleji než minule. Ale jak je spousta typů aut, tak je i spousta typů radostí, co s nimi můžete zažít. Když se nad tím člověk zamyslí, téměř každé auto dokáže nějakým způsobem potěšit.

1. Adrenalin a spojení s autem – Sportovní auta

Tady je to jasné. Pořádně se projet, užít si zvuk motoru, akceleraci, chování v zatáčkách, vytáčet, zatáčet, řadit, podřazovat… Znáte to, nemá cenu se rozepisovat. Máloco petrolheada potěší tolik, jak pořádná projížďka.

cayman gt4

2. Dobrodružství a objevování – Terénní auta

Ono se to nezdá, ale řádit v kalužích může být někdy i mnohem větší zábava, než prohánět supersport po okruhu. Jet rychle po polňačce a vidět v zrcátkách kilometrový oblak prachu, projet se po pouštních dunách nebo po písečné pláži s půlkou auta ve vodě, vytáhnout lanem spoluobčana zapadlého ve sněhu, nebo si užít expedici do rumunských hor – to všechno má obrovské kouzlo a závan dobrodružství. A to každý chlap potřebuje.

range rover

3. Ego boost – Attention whores

Přiznejme si to. O všech těch italských placatých nádherách sice toužíme kvůli jejich motoru, podvozku a všem těm radostem z bodu 1, ale ta pozornost, kterou přitahují, je občas taky příjemná. Sám sice hlasitě opovrhuji těmi, co si koupí Lambo a pak s ním jezdí jen po Pařížské, ale musím přiznat, občas bych tomu asi taky neodolal. Ano, stydím se, a ano, jsou to ty nejnižší pudy, ale občas to ego naboostovat potřebujeme (jen to nepřehnat!)

aventador s

4. Spojení s krajinou – Kabriolety

Kouzlo kabrioletů jsem taky objevil teprve nedávno. Třeba ta Z4, kterou občas na těchto stránkách zmiňuji, je relativně zábavné řidičské auto. A s nasazenou střechou se dá prohánět po okreskách velmi příjemným způsobem. Ale jakmile se udělá hezky, jdou dolů spolu se střechou i otáčky a rychlost. Najednou je přirozené jen tak plout krajinou pod hranicí rychlostních limitů a na všechno zapomenout. Jen pozor na to, kde tu střechu stahujete – ve městě je z nějakého záhadného důvodu hrozně jednoduché vypadat v kabriu jako idiot.

bmw z8

5. Klid a pohoda – Pohodlná auta

Takovými občas opovrhujeme, protože bývají ztělesněním nudy. Ale pokud většinu řidičského času trávíte v něčem s //Mkovým, RSovým nebo jakýmkoliv jiným sportovním podvozkem, po přesednutí třeba jen do obyčejného Superbu na standardních kolech vás čeká velká úleva. Najednou není potřeba se vyhýbat každému kanálu a jízda po Praze nebo po D1 přestává být takové utrpení. Stojí to za vyzkoušení.

Mercedes-Maybach S 600

6. Seberealizace – Project car

Sem řadím veterány, youngtimery, oldtimery, skládačky typu Caterham a tuning v jakékoliv podobě – od japonských Bosozoku přes Stance nebo český tuzing až po fajnovky jako Gemballa, Brabus apod. Sledovat, jak se vám zhmotňuje váš individuální sen – ať už vlastníma rukama nebo někým jiným – patří mezi velká životní uspokojení.

lancia delta integrale

7. Svoboda – Křáp

Tohle je moje nejoblíbenější kategorie. Auta totiž něco stojí – peníze, čas, nervy. Svoje miláčky musíme opečovávat, čistit, chránit před počasím i dalšími řidiči. A když se to nepovede, následuje velké mrzení. U této kategorie ne. Řadím do ní auta, která jsou nám jedno – 20 let starý obouchaný křáp, který na noc ani nezamykáte. Můžete ho zaparkovat na Cejlu a 2 měsíce ho tam nechat, aniž byste si na něj jednou vzpomněli. Nemusíte ho mýt, vysávat, voskovat nebo do něj lít V-power. Je to jen užitkové zboží na doježdění. Ideální bojovník do města. A po pár letech ho zahodíte a pořídíte jiný. Právě tahle kategorie nám dává tu největší svobodu a s tím i obrouvskou radost. Takovou jinou, ale velkou.

toyota yaris

Když na to tak koukám, myslím, že vybrat jednoho zástupce z každé skupiny by dalo dohromady garáž snů. Já bych ji poskládal z těch sedmi aut, co jsou tu na obrázcích :). Jak to vidíte vy?


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.