Jak moc levné je nejlevnější auto na provoz?


V poslední době jsem četl několik zajímavých článků, kolik reálně stojí provozování supersportovního automobilu. Určitě mnoho z vás četlo článek Douga o jeho roční anabázi s Aston Martinem V8 Vantage. Z jeho zkušeností jsme zjistili, že vlastnictví ručně skládaného britského supersportu vyjde přibližně na 200 000 Kč ročně. Pro někoho málo, pro někoho moc… Tak co se na to podívat z druhé strany? Jaké jsou reálné náklady údajně nejméně náročného českého automobilu Škoda Felicia s pohonem na LPG?

Jelikož mám rád statistiky, tak jsem si vedl svou vlastní servisní a nákladovou knihu, díky které může vzniknout tento článek. Felicii jsem vlastnil 6 let, najel 80 000 tisíc km (podrobněji jsem náklady sledoval 4 roky. Felda mi pomohla dostudovat, absolvoval jsem s ní i amatérské závody, odjel na první zahraniční roadtripy a celkově mám na ni hezké vzpomínky. Co Vám ale můžu určitě potvrdit hned na začátku, tak i provozování Škody Felicie není zadarmo a jako student jsem se musel hodně otáčet, abych i tu Felicii uživil. Pojďme se tedy na to podívat. Záměrně jsem nezapočetl úpravy, které nebyly nutné (audio, lepší podvozek…)

1. Údržba a opravy

Prakticky všechno jsem si na autě opravoval sám. Celková cena oprav je tedy spíše jen hodnota samotných dílů. Celkově 65 000 Kč za ty 4 roky. Většinou maličkosti typu, olej, svíčky, filtry, pneumatiky. Nejdražší částku mám poznačenou údržbu z roku 2013 za 4850 Kč, kde mám poznamenáno čepy řízení, ložisko levého předního kola, geometrie a repasovaný alternátor.

2. Palivo

I když se to nezdá, tak náklady na palivo během vlastnictví několika-násobně převýšily nákupní cenu vozidla. Při nájezdu 45 299km, průměrné spotřebě 9,2l/100 km a průměrné ceně za palivo 17,6 Kč/l (LPG) to celkově za palivo dělá 73 400 Kč.

V souhrnu to tedy vychází 140 000 Kč, za den 96 Kč , za rok 35000 Kč a 3 Kč na km. Jak moc je tato částka vysoká nechám na posouzení každého z vás. Připomínám, že servisní práce jsem si dělal sám.

Na Škodu Felicii nedám dopustit. Postupně jsem si ji vyladil dle svých potřeb a s posilovačem řížení, hezkým interiérem, vylepšeným audiem, závodním podvozkem a širokými pneumatikami to byl v Buchlovských horách překvapivý drtič a moc aut mě nepředjelo… Jako student jsem často vozil pasažéry, abych si částečně pokryl náklady. Vždycky jsem se je před Buchlavkama ptal, že jestli to na ně bude moc rychlé, ať mi řeknou. Zpomalím. Nikdy mi nikdo nic neřekl. V autě vždycky utichla veškerá diskuze a ta pokračovala až na benzínce v Uherském Hradišti, kde jsem bral LPG… :)

Jedna z nejlepších Felicií v ČR už není ale mezi námi. Její nádherný a tvrdý život ukončil druhý vůz, jež ji nedal přednost. Ale v srdci bude i nadále…

7-Photo 03.09.17 20 51 40


Jirka je spoluzakladatelem Revheada a protože nevynechá jedinou příležitost se setkat s lidmi podobně nakaženými motorismem, založil komunitu Revhead Society. Vystudoval automobilní a dopravní inženýrství a i jeho profesní práce se motá kolem vývoje motorů. Na slovo diesel zakleje.

Další příspěvky