Ford Focus RS 2016


Nedávno jsem strávil pár chvil v novém Focusu RS, tak se podělím o pár poznámek a dojmů.

Focus vstoupil na trh už v roce 2015, první kusy měly k zákazníkům dorazit začátkem 2016, ale pořád je to na českých silnicích dost unikátní auto a vlastně si nepamatuju, že bych někdy potkal jiný kousek než ten náš. Když jsme s ním jezdili v listopadu, bylo podle majitele v ČR snad jen kolem 12 kusů.

Ford Focus RS 2016

RS má pod kapotou přeplňovaný čtyřválec 2,3 l s výkonem 350 koní v 6000 otáčkách a točivým momentem 440 N.m, který lze pomocí overboostu na pár vteřin zvýšit na 470 N.m. Má nečekaně hluboký a na hot hatch dobrý zvuk. Hned po startu očekáváte podle bublání spíš osmiválec než jen jeho půlku. Přes manuální převodovku pohání – na rozdíl od předchozí generace – všechna kola, což autu svědčí.

Kombinace potentního motoru a pohonu všech kol už na papíře vypadá zajímavě a pravda je, že RS působí strašně rychle. Na stovku se dostane podle údajů Fordu za 4,7 vtěřin a rozhodně se tomu dá věřit. Majitel tvrdí, že se mu to párkrát povedlo i za míň. Jsem přesvědčený, že desetiválcovou M5 E60, se kterou mám najeto hodně, by Focus nechal ve sprintu za sebou. A na okreskách by se náskok ještě zvětšil. Je to fascinující ukázka toho, co nová generace hot-hatchů dokáže. Je to vážně extrémně efektivní stroj na rychlost.

A nezůstává jen u čisté rychlosti. Fordu se podařilo Focus RS obohatit i o překvapivě velkou dávkou charakteru. Zvuk motoru je na čtyřválcovou kategorii velmi dobrý. Při přepnutí do sportovních režimů se z výfuku střílí jako o život a teatrálnost završuje samozřejmě profláklý drift mode. Můžu dosvědčit, že funguje a driftovat s ním dokáže každý.

Ford Focus RS 2016 na strahově

Zvenku se mi Focus RS libí. Je to sice zcela subjektivní, ale působí svalnatě i docela elegantně. Není to takový klaun, jako předchozí generace RS, což je za mě plus. Popravdě se mi ze všech současných hatchů líbí nejvíc.

Uvnitř už je to trochu horší. Sedí se velmi vysoko. Sedačky mají dobré boční vedení, ale jejich bočnice jsou hodně vystouplé a tvrdé. Aspoň z nich nevypadnete. Zbytek interiéru je kromě volantu klasický Focus – tvrdé plasty, nic moc kvalita a rádoby futuristický design, který bude brzy vypadat zastarale. Za interiér pár bodů dolů, ale aspoň vidíte, že se tu snažím o objektivní dojmy, protože ten zbytek mě vážně nadchnul.

S cenou kolem 953 tisíc Kč to není žádná láce, ale když vezmete v úvahu, že v reálném provozu rychlejších aut nebude zas tak moc, není to špatná nabídka. Focus ST je o 222 tisíc levnější, ale o celých 100 koní slabší. ST navíc kvůli přednímu pohonu trochu tahá za volant a i podle majitele, který RS a ST střídá, je RS na každodenní ježdění paradoxně pohodlnější než ST. Dennodenní použitelnost kazí asi jen ta spotřeba – pod 15 litrů se dostává velmi těžce. V tom jsem si opět vzpomněl na M5.

Na nějaký definitivní verdikt byla projížďka příliš krátká, nicméně Focus RS je extrémně rychlý, umí udělat divadlo a má svůj charakter. Kouká se na něj dobře, interiér se dá tolerovat a kromě spotřeby nabízí praktičnost jakéhokoliv jiného Focusu. Těch pár majitelů, co se v ČR najdou, budou velmi spokojení.

P.S. Omlouvám se za tragickou úroveň fotek, opravdu bylo málo času :(

Ford Focus RS 2016


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.