Ne, Tesla vážně neumí předvídat nehodu


Pokud jste se za poslední dva dny přiblížili k internetu, asi jste neunikli před videem, na kterém údajně Tesla Model X předpoví nehodu, ještě než se stane, a zastaví. Pokud vám náhodou uniklo, tady je:

 

Samozřejmě následovalo nekritické nadšení – tohle je budoucnost! Tesla ví, co se teprve stane! Vyžeňte řidiče z aut!

 

 

screen-shot-2016-12-29-at-11-56-53

screen-shot-2016-12-29-at-11-52-09

screen-shot-2016-12-29-at-11-57-57

screen-shot-2016-12-29-at-12-07-22

 

 

Víc se mi toho hledat nechce, ale asi chápete, co mám na mysli – jeden nadpis blbější než druhý. Pojďme se tedy podívat, co se stalo a v čem spočívá ten zázrak. Situace má tři hráče – černý Hyundai Tucson, fialový (nebo něco takového) Opel Corsa a Tesla Model X, ze kterého je video natáčeno. Všechny tři auta jedou v levém pruhu dálnice, v poměrně hustém provozu. První Tucson, před kterým se něco děje, za ním Corsa, za ní Tesla:

tesla-crash-3

 

V 0:02 vidíme, že Tucson – zřejmě v reakci na vozidla před ním – začíná brzdit. Skrz Corsu jsou jasně vidět rozsvícená brzdová světla. Tesla nereaguje, Corsa taky ne.

tesla-crash-1

 

V 0:05 Corsa stále nereaguje, Tesla už ano. Zapípe a začne brzdit.

tesla-crash-4

 

V 0:06 dochází ke střetu. Corsa bourá do Tucsonu, který končí na boku a Corsa mimo silnici. Tesla zastavuje, stejně jako ostatní auta.

tesla-crash-2

 

Čí je to chyba? To nechť vyřeší policie, nicméně z pohledu pozorovatele to vypadá na jasnou chybu řidiče Opelu Corsa. Nezareagoval na brzdění Tucsonu a narazil do něj. Když se pustíme dál do spekulací, vypadá to, že se pár vteřin před střetem věnoval snaze dostat se do pravého pruhu a řešil tedy spíš pravé zpětné zrcátko a auto v pravém pruhu. Je vidět, pravý blinkr a začátek zařazovacího manévru. Zřejmě neměl vůbec tušení, co se před ním děje, čemuž odpovídá i fakt, že Corsa v žádné části nebrzdí – ani těsně před střetem.

Co tedy předvede Tesla? Rozhodně se nejedná o předpovídání nehod nebo snad budoucnosti. Její senzory pouze vidí překážku a vůz zpomalí. To je vše. Je to technologie hodná obdivu? Ano, nepochybně. Je ale potřeba dodat, že s ní pracují i další automobilky – například BMW, Volvo, Mercedes-Benz apod. Asi nejzajímavější, co Tesla v tomto videu předvede, je to, že údajně „vidí“ skrz Corsu a reaguje na brzdová světla Tucsonu. Nicméně, když si to pustíte víckrát, zdá se, že reaguje až na Tucson, který vykukuje zpoza Corsy, když se ta pustí do přejíždění do pravého pruhu. Toto nejsem schopný rozsoudit a abych Tesle nekřivdil, je pravda, že Elon Musk několikrát zmiňoval, že Tesly budou monitorovat vozidla i dál než jen hned před sebou. A pokud už to opravdu funguje, tak gratuluji a dávám palec nahoru.

Každopádně, opravdu se nestane nic moc mimořádného a neumím si představit řidiče, který by před danou situací (stejně jako Tesla) nezabrzdil. Kromě hromadného nekritického nadšení, které se z nějakých důvodů u Tesly objevují pravidelně, se samozřejmě objevily hlasy, že toto je důvod, proč by všechna auta měla mít podobný systém a proč bychom mi lidé měli být z procesu řízení odebráni. S tím ale rozhodně nesouhlasím.

Víme, že špatný řidič kouká maximálně na nárazník vozu, který jede před ním. Nicméně, schopný řidič, by měl monitorovat situaci mnohem dále – měl by sledovat, co dělají minimálně tři vozy před ním. Často to sice nejde – přes některá SUV prostě nic neuvidíte (až vám zas někdo bude tvrdit, jak jsou SUV bezpečná, dejte mu facku – a pak mu pusťte tohle video, kde jde Tucson přes střechu), ale v tomto případě jsou brzdová světla vidět už tři vteřiny před tím, než si toho všimne autopilot Tesly! A 3 vteřiny jsou v této situaci celá věčnost.

tesla-crash-5

Troufnu si říct, že každý schopnější řidič by dal minimálně nohu z plynu mnohem dřív než Tesla. A i kdyby nechal reakci až na stejnou dobu, kdy reaguje Tesla, stejně by to pravděpodobně ubrzdil bez větších problémů. Koneckonců, ten černý Chevrolet (asi) Spark v pravém pruhu začne brzdit ještě o zlomek vteřiny pozdeji, je přitom srážce mnohem blíž, a stejně v pořádku zastaví. A taky začne brzdit ještě před střetem – že by budoucnost předpovídal i Spark?

Neříkám, že je autopilot Tesly špatný. Jako asistent nebo spíš pojistka to dává smysl. Ale jako náhrada řidiče absolutně ne. Všimněme si, že i ostatní řidiči bez Teslího autopilota vše v pohodě ubrzdili. Jediný, kdo v této situaci boural je ten, kdo se ani nedotkl brzdového pedálu. A to opravdu není nic mimořádného.


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.