Hledání nejlepší silnice – 8. část: Col de Turini a okolí


Toto je poslední část mého eposu, která by ještě mohla obsahovat potenciálně nejlepší silnici Evropy. Je to totiž poslední den, který jsem věnoval ježdění po horských silnicích. Tentokrát ale velmi stručně, protože si už moc nepamatuju, kudy přesně jsem jel, a jaké to bylo. Může za to už celková únava, hnusné počasí a taky fakt, že okolí Col de Turini je poměrně rozlehlé a plné klikatých silnic, které je od sebe těžké rozeznat. Google Maps v tomto regionu taky moc propracované nejsou, takže to spíš bude o silnicích v okolí, než o konkrétním průsmyku.

Až budete v Monaku, určitě si alespoň půl dne na prozkoumávání okolí udělejte. Nejlepší je přejet do vedlejšího Mentonu a hnát se po Route de Sospel na sever do kopců. Už na této silnici najdete pár fotogenických serpentin. Trio z Top Gearu v první epizodě desáté série začínali svou cestu právě tady. Povrch silnice sice není nic moc, ale za to je tu prázdno. S profláknutým Stelviem se to nedá ani srovnat.

Po této silnici dojedete až ke slavnému Col de Turini. A tam jsem se už přestal držet mapy, protože těch dobrých silnic v okolí je opravdu hodně. Proto už nemůžu jmenovat konkrétní silnice, ale není to nutné. Jsou si totiž hodně podobné, je na nich plno zatáček, průměrně kvalitní povrch (hodně zvlnění před zatáčkami) a minimální provoz. Stoupání i klesání jsou prudká, ale pořád jsme pár kilometrů od moře, takže sníh na vrcholcích nehrozí.

Samotné Col de Turini nijak spektakulární není – je to vlastně zalesněný kopec, takže pohledy do scenérie se nekonají. A ty ikonické zatáčky se taky spíše vztahují k Route de Sospel. Nicméně Col de Turini je takový dobrý cíl a orientační bod. Těch zajímavých silnic je ale opravdu plné okolí – stačí si projet mapy. Jezdí se tu i Rally Monte Carlo a všude to dokládají stopy od pneumatik před zatáčkami.

Je tohle nejlepší silnice světa? Není, značí se spíš kvantitou než kvalitou – nedá se totiž vypíchnout jen jedna silnice. Je to prostě celá oblast, desítky kilometrů, které dosahují 80 % Grossglockneru nebo San Bernardina. U nich vás čeká těch 100 %, ale za to jen koncentrovaných do pár kilometrů. Teď si vybrat, co je lepší…

Předchozí část Další část

Všechny části:

1. část: Intro
2. část: Großglockner Hochalpenstraße
3. část: Timmelsjoch
4. část: Stelvio a Flüela Pass
5. část: Splügen Pass a San Bernardino
6. část: Savojské Alpy a Col de l’Iseran
7. část: Provence, Mt. Ventoux a N85
8. část: Col de Turini a okolí
9. část: Cannes a Monte Carlo
10. část: Verdikt


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.