10 dní s Fordem Focus ST225


Tak jako snad všechny bláznivé nápady posledních dob, tak i tento vzešel u skleničky v garáži. Staré pořekadlo říká, že holky a auta se nepůjčují. Jak moc je tedy myšlenka vyměnit moje BMW 330i E90 za Ford Focus ST225 bláznivá? Já jsem to měl v mnohém usnadněné tím, že dotyčná osoba je ohledně aut naladěná na stejnou vlnu. Ví, jak se k autu chovat. Ví, že se motor musí zahřát a dochladit. I díky tomu jsem za celých deset dní neměl ani jednu černou myšlenku a ani jednou jsem nezapochyboval, že se má mé BMW u kamaráda hůře než u mne. Což však nemůžu tvrdit o majiteli “STéčka”. Hned druhý den jsem mu volal, že mám pro něj špatnou zprávu. Okamžité vyhrknutí: “Co se stalo?” mě utvrdilo, že jsem nezvolil úplně vhodné slova. Já mu jen chtěl říct, že potřebuji jeho pomoc na bytě dříve, než jsme byli domluveni…

Ford Focus ST

Za těch pár dní mám několik zajímavých poznatků. Co mě hodně překvapilo, tak byla pozornost lidí. Ne, nebyla větší než u mého BMW. Bylo to spíše o tom, že se na vás lidi dívali jako na znalce, fajnšmekra a více sdíleli nadšení z vašeho auta. Pokud sedáte sportovnější BMW, tak cítíte spíše pohrdavé pohledy způsobené zkušeností na typicky namyšleného majitele tohoto vozu. Snažím se toto dogma změnit, ale je to boj s větrnými mlýny. Psychicky zdravý člověk se tak musí při vlastnictví BMW na tyto pohledy připravit, nemocný člověk si právě proto BMW kupuje…

Ale teď rychle sednout do hodně vysokých sedaček, dalece se natáhnout pro pás a nastartovat charakterní pětiválec. Lehce zařadit jedničku a pak už plný plyn. Sání syčí, motor zní symfonií ne nepodobné ikonickému Audi Quattro S1 skupiny B a vy se pod návalem točivého momentu zařezáváte do sedaček. Při nějakých 6000 otáčkách řadíte za dva, z výfuku se ozve rána a vy už v té době máte velký úsměv na tváři. Za tři a zase rána. Je to chuligán. V zatáčkách však Focus není tak jistý jako mé BMW. Prvně se nepříjemně nakloní až jsem se solidně vylekal, ale pak už drží. Přidávat taky musíte díky koncepci až později za apexem.

Celkově to však není určitě pomalejší auto. Díky turbu jednodušeji dosáhnete na maximální výkon a točivý moment, což umožní mimo jiné snadnější předjíždění. V BMW si výkon musíte zasloužit a jakákoliv chyba ve špatném odhadu zařazené rychlosti znamená ztrátu a na výkon musíte znovu čekat. Hodně si musíte dávat pozor na brzdění v zatáčce. Těžký pětiválec na přední nápravě a lehký zadek je při necitlivém přibrzdění rychlá vstupenka do pekla. Na druhou stranu při citlivém přišlápnuti se zadek mírně zavlní a utáhne stopu. Toto správné dávkování ale chce cvik a moc jsem se do něj raději nepouštěl.

Závěrečná charakteristika je dle mě následující. Zatímco Ford je takový patnáctiletý puberťák v jedné ruce s cigaretou a flaškou domácí pálenky v druhé, tak BMW je ambiciozní třicetiletý manažer s doutníkem a whiskey. Oba kouří, oba pijou. Celková akce bude tedy stejná, ale každého k tomu dovede jiná cesta a styl.

Pohled majitele Fordu Focus ST na BMW 330i E90:
Díky širšímu rozchodu kol a nižšímu těžišti auto sedí v zatáčkách hodně dobře. Vyšší hmotnost je znát, ale musím uznat, že naladění podvozku u BMW je opravdu na úrovni. Pro šestiválce jsem měl vždycky slabost. Chod tohoto benzinového řadového je sametový, do otáček také vystřelí ochotně a zvuk je něco nádherného. V kopcích je výkon dostačující. Těšil jsem se na průjezdy zatáček bokem, ale nově obuté pneu auto nepustí. Na kopci bych si dokázal představit buď více výkonu a nebo starší tvrdé pneu na „dodělání“. Samosvor by byla třešnička na dortu.

Jako daily car se BMW chová příjemně. Je tiché, pohodlné a v případě potřeby disponuje dostatkem výkonu na předjíždění.  Když porovnám ST a BMW, je těžké se rozhodnout. Každé má své plusy i mínusy a svůj charakter.  U BMW oceňuju precizní naladění podvozku, se kterým v zatáčkách cítím jistotu.  Atmosferický R6 ve vysokých otáčkách má taky něco do sebe a vychutnával jsem si i řazení v 6500 ot. Oturbený pětiválec nemá smysl točit nad 6 tisíc. U FoFo pak vyzdvihnu celkový charakter auta, obstojný kroutící moment a nádherný charakteristický zvuk pětiválce, který si sem tam při přeřazení i střelí do výfuku a to mi hned vykouzlí úsměv na tváři.

 

 Ford Focus ST
225k při 6000 ot/min
320 Nm při 1600-4000 ot/min
5,85 kg/PS
1317 kg

 BMW 330i
259k při 6600 ot/min
300 Nm při 2500-4000 ot/min
5,91 kg/PS
1525 kg 

Jirka je spoluzakladatelem Revheada a protože nevynechá jedinou příležitost se setkat s lidmi podobně nakaženými motorismem, založil komunitu Revhead Society. Vystudoval automobilní a dopravní inženýrství a i jeho profesní práce se motá kolem vývoje motorů. Na slovo diesel zakleje.