O dotování alternativních pohonů


Dnes ráno jsem byl svědkem debaty dvou majitelů hybridů (Prius a RX400h). Nejdřív si několikrát obhájili svůj nákup, pak se pochlubili spotřebou a pak došlo na nevyhnutelné téma – nápady na vládní podporu nákupů hybridů a elektromobilů. Přeskočím fakt, že když se bavili o spotřebě nad 120 km/h, můj starší diesel dosahoval nižších hodnot, a vhrnu se rovnou na myšlenku podpory od státu.

Na první poslech to může znít fajn – jezdit na baterky nezatěžuje prostředí a to by se mělo podporovat. Navíc už to funguje „na západě“ a v televizi říkali, že západ musíme vždycky ve všem dohánět. Dovolím si ale nesouhlasit.

Elektřina do našich eletromobilů se pořád z velké části vytváří v tepelných elektrárnách. Elektromobily tedy zdaleka nejsou tak bezemisní, jak se o nich povídá. Jen vypouštěné emise nebudou dýchat kreativní pražané z náplavky, ale spíš nešťastní občané Mostecka nebo Ostravska, kde elektrárny sídlí. A to se ani nedostáváme k tématu ekologicky náročné výroby baterií. Přesto ale tento argument odložme s tím, že těch emisí je při provozu elektromobilu i tak většinou méně.

Problém je v dotacích. Dotace jsou totiž už z principu diskriminační. Stát má jen ty peníze, které vybere od svých občanů. Aby mohl jedné skupině dát, musí jiné skupině vzít (přičemž po cestě se vždy význámné procento ztratí). A pokud by měl dotovat hybridy a elektromobily, bude muset peníze sebrat buďto všem občanům (tedy i těm bez aut), nebo řidičům aut se spalovacím motorem. Jedno horší než druhé. V první variantě je neetické, aby lidé bez aut přispívali na auta řidičům. V druhé (pravděpodobnější) variantě je neetičnost skrytá v diskriminaci jedné technologie na úkor druhé.

Auta se spalovacím motorem už teď musí splňovat tisíce norem a regulací. Díky tomu jsou legální a můžou jezdit po silnici. Za stát jsou tedy ok. Není proto možné najednou říct, že ok nejsou a budeme upřednostňovat jinou technologii. To je jak kdybyste si koupili iPhone a po roce si stát řekl, že vlastně iPhone nemá rád, a začal by dotovat nákup Androidů a danit nákupy iPhonů. Dá se říct, že podobně jako konkurenční operační systémy, jsou i hybridy, elektromobily, naftové vozy, benzínové vozy nebo vozy na CNG konkurenční technologie s různými výhodami a nevýhodami. A když je stát povolil, postavil je do konkurenční roviny, kdy už je jen na nás, co si vybereme. Nemůže nás poplatky nebo dotacemi tlačit do některé z konkrétních technologií podle toho, kterou si zrovna vyberou úřednící jako svou oblíbenou.

Žijeme navíc v zemi, kde jen málokdo dosáhne na nový automobil. A tím spíš na elekromobil – ten si opravdu může dovolit jen, řekněme, vyšší střední třída. Takže i kdybych byl velkým příznivcem alternativního pohonu, pořád tyto nápady nebudou dávat morální smysl, protože by nižší třída de facto dotovala bohatším lidem nákup jejich nového vozu. Tahle myšlenka je navíc o to zvrácenější, že ji prosazují levicové strany (to by ale nikoho nemělo překvapovat).

Co tedy s tím? Nic. Pořád tu máme ještě nějaké zbytky kapitalismu a v něm by měla probíhat soutež produktů bez zásahu státu, protože právě jen my sami víme, co je pro nás nejlepší a v čem chceme jezdit. Znečištění prostředí je přímo úměrné spotřebě paliva a to samo je silně zpoplatněno a ještě dvakrát zdaněno (daň z phm a dph). Sami tedy máme motivaci vybírat auta s nižší (nebo žádnou) spotřebou. Mělo by být tedy pouze na nás, jestli se rozhodneme snížit provozní náklady a koupíme hybrid, nebo jestli je pro nás důležitější pořádný zvuk a zajdeme k AMG. Všichni máme svoje priority a ještě pořád máme možnost volby – a té se nikdy nesmíme vzdát.

Tenhle článek píšu s vědomím, že je to složité téma, proto dodávám, že je to můj osobní názor. Ať už s ním souhlasíte nebo ne, čekám vaše komentáře v diskuzi pod článkem. Pokud máte odlišný názor a chcete, aby tu zazněl, pošlete mi ho a já ho zveřejním. Díky


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.

Další příspěvky