xDrive Village 2013


Minulý týden jsem se vydal do Pece pod Sněžkou vyzkoušet pár různých BMW s pohonem xDrive. Stylově jsem jel ve starší X3 3.0d, abych ji mohl porovnat s novou X3 2.0d. Jezdilo se v X1, X3 a X5 po překážkové dráze a pak v 120xd, 320xd, X3 2.0d a 530xd po silnicích v okolí Pece. A to i na polské straně. Akce byla zorganizovaná skvěle a je vidět, že má v tomhle BMW praxi. Překážkovou dráhu jsem si odbyl rychle, protože mě tyhle věci moc neberou. Dráha byla navrhnuta tak, aby ukázala schopnosti xDrivu a musím dodat, že kdybych byl fanda pohonu všech kol, xDrive by mě asi okouzlil.

Systém je schopen poslat 100 % použitelného výkonu jen na jedno kolo případně z auta udělat jen čistou zadokolku nebo předokolku. To bylo opět hezky demonstrováno, stejně jako asistent sjíždění z kopce. X3 i X5 se dostávaly přes překážky velmi snadno, ale víc mě překvapila X1 – přes nízkou světlou výšku a katastrofální nájezdový úhel zepředu, byla schopna projet celou trasu bez problému. Jen při tom najíždění na zhruba půlmetrový hrbol trochu trpěl přední nárazník. Za xDrive rozhodně respekt k inženýrům. Ale „radost z jízdy“ na překážkové dráze nenajdete, takže na silnice.

 

 

Z celé flotily jsem viděl největší potenciál v 120xd s manuálem, takže jsem se honem sápal za volant. U jedničky mě fascinuje jedna věc – perfektní pozice za volantem. Nepamatuju si na obyčejné auto, kde by se mi sedělo tak dobře. Rozsah nastavení sedačky je obrovský, ale hlavní kouzlo je v nastavitelnosti volantu. Se svými dvěma metry vím, že ve většině aut se musím přisunout dost blízko k volantu, abych s ním mohl bezpečně točit, ale zas se odsunout dost daleko, ať nemám kolena u brady. I ve velkých autech to musím řešit kompromisně, ale tady jde volant vytáhnout tak moc, že to skoro připomíná vozy DTM. Ten pocit, že sedím blíže středu auta, ještě umocňuje celkový dojem.

Jezdilo se hlavně na zcela zasněžených horských cestách, takže do jízdních vlastností se pouštět nebudu. Potenciál motorů jsem taky nezkoušel naplno, takže jen můžu prohlásit, že dieslový foukaný čtyřválec zrychluje velmi ochotně. V kombinaci s xDrivem jsem se až divil, jak byla jednička schopna vystřelovat ze zatáček, jakoby byla na suchu.

 

 

Po přesednutí do X3 s M paketem mě zase nejvíc překvapil neskutečně tlustý volant. Tlustý je sice v tomto případě lepší než tenký, ale zase nic se nemá přehánět. V trojce mě nepřekvapilo asi nic, snad jen zajímavý vzorek ve dveřích a sportovní sedačky, které sice pomáhaly v zatáčkách, ale na delší cestu bych je nechtěl.

Zaujalo i to, že přes M pakety a run-flat pneumatiky nebyla jízda nijak nepohodlná. U X3 se to dalo čekat a výmoly v cestě zahlazovala skutečně výborně, ale i jednička a trojka byly celkem fajn.

Nejlepším zjištěním ale bylo, že po vypnutí trakce se ani z nejnovějšího xDrivu nevytratila tendence k lehké přetáčivosti. Takže i se čtyřkolkou se dá na sněhu užít zábava. A to je to nejdůležitější.

 


Michal je původní zakladatel Revheada a tak se stará i o chod webu. Živí ho marketing, ale životní láskou jsou pořád auta. Nemá rád regulace a o to víc v silniční dopravě. Protože je konzerva, tak rád řadí manuálem a preferuje atmosféry s šesti válci a pohonem vzadu - proto jsou jeho srdcovkou starší BMW a Porsche.